6- هنگامى كه خواستى از توالت بيرون بيايى،
دست به شكم بمال، سپس آنچه را كه جدّم ابى جعفر طوسى- رضوان اللَّه عليه- روايت
نموده، بگو:
«الحمد للَّه الّذى هنّأنى طعامى و شرابى، و عافانى من البلوى»
- سپاس خداوندى را كه خوراكى و نوشيدنى را براى من گوارا فرموده، و
از گرفتارى [و بيمارى] عافيت و تندرستى عنايت نمود.
7- هنگام بيرون آمدن از توالت پاى راست خود را پيش از پاى چپ بيرون
بگذارد و بگويد:
«الحمد للَّه الّذى عرّفنى لذّته، و أبقى في جسدى قوّته، و أخرج
عنّى أذاه، يا لها نعمة، يا لها نعمة، يا لها نعمة، لا يقدرون القادرون قدرها.»
[1]- ستايش خدايى را كه لذّت غذا را به من شناسانيد، و نيرويش را در
جسمم به جا گذاشت، و مايه رنج و اذيّت آن را از من بيرون راند. چه نعمت بزرگى، چه
نعمت بزرگى، چه نعمت بزرگى، كه اندازه گيران نمىتوانند اندازه عظمت آن را مشخّص
سازند و بدانند.
شرايط آب
آبى در خور طهارت است كه مطلق، و پاكيزه از نجاسات باشد، و انسان از
ناحيه شرع از استعمال آن براى طهارت مأذون باشد.
پس هر گاه چنين آبى پيدا شد بدان تطهير مىشود؛ و اگر چنين آبى پيدا
نشد و آب قليل و كمتر از كرّ بود، اصل آب يقينا پاك و طاهر است، لذا انسان نبايد
به خاطر قليل بودن، از طهارت با آن خوددارى كند و به گمان و تخمين به نجاست آن حكم
كند؛ و گر نه به واسطه همين خوددارى كردن و ترك طهارت و نماز، نفس خويش را به
هلاكت انداخته و به صاحب شريعت اهانت نموده، بلكه امور زشت و قبيحى را به فرستاده
خداوند- جلّ جلاله- نسبت داده است؛ زيرا اگر مقصودش عبادت خداوند سبحان باشد،
نبايد در تدبير و گفتار الهى با او مخالفت نمايد.
و مبادا به آنچه كه بسيارى از مردم بدان مبتلايند، يعنى ترك طهارت و
نماز به