كه بعضى و از جمله مولانا در دفتر سوم [3/ 4782] آن را حديث
شمردهاند. و مؤلف اللؤلؤ المرصوع (ص 73) گويد كه حديث نيست.
[ص 29 احاديث مثنوى] ناظر است به گفته عبد الله بن مسعود از بزرگان
صحابه (متوفّى 32): مَادُمْتَ فى صَلاةٍ فَانْتَ تَقْرَعُ بَابَ الْمَلك وَ مَنْ
يَقْرَعْ بَابَ الْمَلك يُفْتَحْ لَهُ. (مادام كه در نمازى چنان است كه در سراى
شاه وجود را مىكوبى. و كسى كه آن در را بكوبد بر روى او باز مىشود.) حلية
الاولياء، طبع بغداد، ج 1، ص 130 نظير ديگر: مَنْ ادْمَنَ الْاسْتفْتَاحَ فُتحَتْ
لَهُ الْاغْلَاقُ.
(كسى كه پيوسته جوياى گشايش باشد، قفلها به روى او باز مىشود.) عيون
الاخبار، طبع مصر، ج 4، ص 137.
(در سفارشات پيامبر 6 به ابوذر آمده است: اى
ابوذر تا در نمازى چنان است كه در سراى شاه وجود، خداى را مىكوبى. و كسى كه زياد
در سراى پادشاه را بكوبد سرانجام بر وى گشوده مىشود.) أعلامالدين 192 باب وصية
النبي ص لأبي ذر.
[1] - كسى كه درى را بكوبد و پا فشارى كند( سرانجام آن
در به رويش) باز مىشود.
[2] - چه شايسته است انسانى كه در پناه صبر و استقامت
حاجتش بر آورده شود! بسيارند كسانى كه مصرانه درهايى را كوفتهاند و سرانجام به
رويشان باز شده است.