(هر كه مىزايد بر فطرت مىزايد تا آن گاه كه در سخن آيد و پدر و
مادرش او را يهودى يا نصرانى يا مجوسى كنند.) جامع صغير، طبع مصر، ج 2، ص 93 [2]
[ص 1048 شرح مثنوى]
[داستان نعل وارونه شنو]
184-
«نعلهاى
باز گونه است اى سليم
نفرت فرعون مىدان از كليم
... «نقل است كه شخصى در شهرى بود و نمىتوانست
گريخت از خوف آن كه مبادا اهل شهر اطلاع يابند و در عقب او رفته او را هلاك سازند،
اسب خود را نعل باز گونه بست و در نيم شبى سوار شده از آن شهر بگريخت چون روز شد
مردم مطلع شده
______________________________
[1] اشاره است به حديث ذيل
لا يُلْدَغُ الْمُؤْمنُ منْ جُحْرٍ مَرَّتَيْن (1).
مشكاةالأنوار ص 319 جامع صغير، ج 2، ص 204 و با لفظ «لا يُلْسَعُ
الْمُؤْمنُ» در من لا يحضره الفقيه ج 4 ص 378 ح 5785 و كنوز الحقائق، ص 166.
(1) مؤمن از يك لانه حيوان دو بار گزيده نمىشود.
[2] و با اندكى تفاوت در كتاب متشابهالقرآن ج 1 ص 151 و در
عدةالداعي ص 332 خاتمة الكتاب في أسماء الله الحسنى اين حديث را در كتاب شريف كافى
ج 2 ص 12 باب فطرة الخلق على التوحيد همراه با توضيحى نقل كرده است: