اسم الکتاب : مقدس اردبيلي دوم در ديار کرمانشاهان؛ زندگاني فاضل توني المؤلف : مُهری، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 127
میرداماد در جواب گفت: زیرا
من مطالب حکمت را چنان نوشتهام که علما از فهم آن عاجزند و غیر از اهل حکمت،
کسی آن را نمیتواند بفهمد، ولی تو مطالب حکمت را به نحوی
بیان کردی که اگر ملا مکتبی هم کتاب های تو را
ببیند، مطالب آن را میفهمد.
برای همین است که تو
را تکفیر کردند و مرا تکفیر نکردند.[1]
دلیل این که
میرداماد مباحث حکمت را با اسلوبی دشوار و غامض مینوشته، دو
امر میتواند بوده باشد:
اول همان که در نقل بالا آمده
است، یعنی ترس از تکفیر کج فهمان و تحجّرگرایان؛
احتمال دوّم و قوی تر آن
است که وی با توسّل به این روش قصد آن داشت که مطالب حکمت و
دقایق معرفت از دسترس افکار منحرف بدور باشد.
وی بر این امر
بسیار مصرّ بوده، به طوری که برای قبول حضور شاگردی، در
حلقه درسش، با او گفتگو
میکرده است.
میرداماد در پی گیری
این سبک و روش تا آنجا پیش رفت که امروز فهم تألیفات او در حکمت
برای خیلی ها مشکل است و به همین جهت نیز کتب و
نظرات وی مهجور مانده است.
صفات اخلاقی میرداماد
وی علاوه بر آن که در حکمت
نظری یگانه
دوران خویش بود و در تاریخ فلسفه و حکمت، حکیم برجستهای
به شمار میآمد، در حکمت عملی و اخلاق نیز فردی ممتاز و
دارای مقاماتی والاست.
اکنون بجاست به بیان
برخی از صفات اخلاقی و ملکات شایسته انسانی وی
بپردازیم:
الف) زهد و تقوی:آن حکیم بلند مرتبه
بر همراهی حکمت نظری با تهذیب اخلاقی بسیار
تأکید داشت و حکمت بدون تهذیب را نه تنها مفید نمیدانست،
بلکه باعث گمراهی و ضلالت میدید و خود نیز در این
زمینه نمونه بود. وی به دستورات و فرایض دینی به
عنوان آداب سیر و سلوک بسیار اهمیّت میداد و به آن سخت
پایبند بود. او به معنای تمام کلمه، عالمی با تقوا و
پرهیزگار