اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 82
محسوب
مىشود».
در
قرائت ابن مسعود چنين آمده: «و أزواجه أمّهاتهم و هو أب لهم». لذا هر گاه ازواج
النبى، مادران امّت محسوب شوند، هر آينه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پدر
امّت خواهد بود.[1]
ابو
جعفر طبري و ابن ابى حاتم و ابو الشيخ از مجاهد- شاگرد فرزانه ابن عباس- روايت
كردهاند، گويد: «مقصود وى، دخترانش نبوده، بلكه زنان امّت را گفته است، زيرا هر
پيامبرى پدر امّت خويش است».[2]
نيز
ابو جعفر طبرى و ابن أبى حاتم از مفسّر بزرگ و پيرو خطّ مولا امير مؤمنان عليه
السلام سعيد بن جبير روايت مىكنند، گويد: «آنان را به زنانشان فرا خواند، و هر
پيامبرى پدر امّت خويش مىباشد»[3].
همچنين
از قتاده نقل مىكند: «أمرهم لوط بتزويج النساء»[4]
و
از سدّى كبير اسماعيل بن عبد الرحمان مؤلف بزرگترين و معتبرترين تفسير در اوائل
قرن دوم نيز روايت شده گويد: «آنچه را كه عرضه كرد زنان امّت بودند، زيرا هر
پيامبرى پدر امّت خويش محسوب مىشود».[5]
عيّاشى
و كلينى از امام صادق عليه السلام روايت مىكنند كه فرمود: «عرض عليهم التزويج»[6]
يعنى: هشدار داد تا از اين گونه رفتارهاى ناشايست دست بردارند، و راه حلال كه همان
تزويج است در پيش گيرند!
مفسّر
معاصر شيخ محمد عبده در تفسير المنار گويد: «لوط، دختران قوم خويش را گفته، زيرا
پيامبر در ميان قوم خود مانند پدر قبيله است، چنانچه ابن عباس و مجاهد و سعيد بن
جبير گفتهاند، و اين گفتار شامل زنان شوهردار و بى شوهر مىشود كه آماده ازدواج
اند. چه بهرهگيرى از زنان از راه ازدواج، پاكيزهتر از آلودگى به پليدى