اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 522
اهداف
داستان در قرآن
قصص
قرآنى از نظر محتوا و هدف، شامل همه حكمتهاى نزول قرآن مىشود و در اين راه
شيوهاى كارآمد است. از اين رو قرآن داستان را براى اثبات وحى و نبوت، يگانگى خدا،
هم ريشه بودن اديان آسمانى و نيز براى بيم و نويد، نشان دادن نمودهاى قدرت الهى،
سرانجام نيك و بدى، صبر يا ناشكيبايى، سپاسگزارى يا سركشى و ديگر اهداف رسالى،
تربيتى و يا سنتهاى تاريخى و اجتماعى به كار مىبرد[1]
كه در ادامه به بررسى مهمترين اين اهداف مىپردازيم:
1.
اثبات نبوّت
اثبات
پيامبرى حضرت محمد صلى الله عليه و آله و وحيانى بودن قرآنى كه بر او نازل گشته،
يكى از اهداف قصص قرآنى است؛ زيرا كسى كه نمىخوانده و نمىنوشته و هيچ كس او را
با عالمان يهودى و مسيحى همنشين نديده است، اين گونه دقيق و نيكو سرگذشت پيشينيان
را بازگو مىكند. اين خود دليلى استوار است بر اينكه آنچه مىگويد، سروشى غيبى است
كه از جهان ملكوت بر او وحى شده است و نمىتواند برگرفته از كتابهاى تحريف شده و
داستانهاى ساخته شده باشد. قرآن خود در سرآغاز يا در ضمن برخى داستانها بر اين غرض
تصريح مىكند:
در
آغاز سوره يوسف مىخوانيم: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً
عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ، نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ
بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ
الْغافِلِينَ».[2]
در
پايان آن نيز آمده است: «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ
لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَرى وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي
بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ
يُؤْمِنُونَ».[3]
در
آغاز سوره قصص داستان موسى عليه السلام اين گونه آمده است: نَتْلُوا
عَلَيْكَ مِنْ نَبَإِ
[1] . بنگريد به: التصوير الفَنّى في القران، ص 171-
180.
[2] . يوسف/ 2- 3:« ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم،
باشد كه بينديشيد. ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآنى كه بر تو وحى كرديم،
بر تو حكايت مىكنيم و تو قطعاً پيش از آن از بىخبران بودى».