اسم الکتاب : مصونيت قرآن از تحريف المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 206
روايت
مىكند كه امام قرائت كرد:
«وَ إِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ
النَّسْلَ بظلمه و سوء
سيرته وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ
الْفَسادَ؛[1] و هنگامى كه روى برمىگرداند (و از نزد تو خارج
مىشود) در راه فساد در زمين، كوشش مىكند و حرث و نسل را/ با ستم و بدرفتارىاش/
نابود مىسازد و خداوند فساد را دوست نمىدارد.»
پيداست،
امام چگونگى نابود كردن را توضيح مىدهد كه با سوزاندن و گذاشتن شمشير بر گردن
مردم نيست، بلكه با جور و ستم و بد اداره كردن تحقق مىيابد.
2.
باز- با سند خود- از امام موسى بن جعفر عليهما السّلام روايت مىكند كه امام عليه
السّلام تلاوت كرد: «أُولئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ ما فِي
قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ فقد سبقت
عليهم كلمة الشّقاء و سبق لهم العذاب وَ قُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ
قَوْلًا بَلِيغاً؛[2]
آنها كسانى هستند كه خدا، آنچه را در دل دارند مىداند از آنان اعراض كن و آنها را
اندرز ده/ كه هم كلمه بدبختى بر آنان پيشى گرفته و هم عذاب بر آنان پيشى گرفته
است/ و با بيانى رسا نتايج اعمالشان را به آنها گوشزد نما.»
علامه
مجلسى مىگويد: «بر فرض كه اين حديث، درست باشد، امام عليه السّلام مىخواهد آيه
را تفسير كند و دليل اعراض را مشخص نمايد.»
امّا
نورى در پاسخ او مىنويسد: «ظاهر سياق حديث، نشان مىدهد كه اين اضافى جزء قرآن
است و نه تفسير آن.»[3]
لكن
ظاهر حديث كاملا موافق نظر مجلسى است كه به جايگاه سخنان امامان به خوبى آگاهى
دارد، برخلاف پندارها و تخيّلات افرادى همچون نورى.
3.
و از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند كه قرائت نمود: «ثُمَّ
لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ
[1] . كافى، ج 8، ص 289، شماره 435 و آيه 205 سوره
بقره( 2).
[2] . كافى، ج 8، ص 184، شماره 211 و آيه 63 سوره نساء(
4).