اسم الکتاب : قصه در قرآن المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 144
سيره سياسى
مدارا گرايانه كورش با پيروان اديان گوناگون و حتى بتپرستان است؛ بى آنكه براى
برافراشتن پرچم توحيد در زمين، تلاشى نشان دهد. گواه بر اين مطالب، رفتار خاص او
با بابلىها و آزاد گذاشتن آنها در اعتقادات پيشينشان است؛ به ويژه آنكه وى خداى
بزرگ آنان، «مَرْدُوَك» را محترم شمرد تا آنجا كه در اعلاميهاى كه منتشر كرد،
خود را مورد توجه و پسند وى قلمداد كرد. همچنين بتهاى غارت شده از بتپرستان را
به آنان بازگرداند و آنها را در معابدى به نام «شادى دل» قرار داد.
استاد
محمد خير رمضان در اين باره مىگويد:
اگر
اين فرازهاى تاريخ بر چيزى دلالت كند، آن چيز، بتپرستى كورش، بزرگداشت خدايان و
آزاد گذاشتن مردم در پرستش چيزهايى است كه آنها را مقدس مىشمردند. براى اثبات اين
امر، سخن كورش در اعلاميه عمومىاش، كفايت مىكند. درآنجا مىگويد: «پيكره
خدايانى را كه منتقل شده بود، به منزلگاهشان بازگرداندم ... خدايان سومر را كه
نبونيد به بابل آورده بود و خداى خدايان را خشمناك ساخته بود، من به خواست مردوك
[كه بتى بابلى است] به جايگاه پسنديده خودشان بازگرداندم.»
اين
مسئله، سخن تاريخ نگاران را درباره عقيده وى و آزادى دادن به همه اديان، به ويژه
بتپرستان، قوت مىبخشد، اما ذوالقرنين قرآن اينگونه نبوده است. او با شرك مبارزه
مىكرد و با بتپرستان سرِ سازش نداشت. آنها يا ايمان مىآوردند يا تن به نبرد
مىدادند.[1]
جهت
ديگرى كه مورد ترديد واقع شده، ساختن سد ياد شده در قرآن، به
[1] . ذوالقرنين القائد الفاتح و الحاكم الصالح، ص 236-
238.
اسم الکتاب : قصه در قرآن المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 144