اسم الکتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) المؤلف : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي الجزء : 1 صفحة : 78
انواع درخت باشد. اين كلمه به نامهاى چندى اضافه مىشود؛ از جمله:
(1)
بقيع
بطحان:
منظور
از بطحان همان وادى بطحان پيشگفته است.
(2)
بقيع
الخبجبة:
(به
فتح خاء و سكون باء و فتح جيم)، خبجبه، درختى بوده كه اين محل به نام آن شهرت
يافت. بقيع مذكور، در مدينه و در سمت چپ بقيع الغرقد قرار داشته است. در باب زكات
سنن ابى داود از اين محل نام برده شده است.
(3)
بقيع
الخيل:
جايى
بوده در مدينه، نزديك خانه زيد بن ثابت. سمهودى مىنويسد:
محل
بازار مدينه در مجاورت مصلّى بوده است. مقصود ابو قطيفه در اين بيت همينجاست:
ألا ليت شعري هل
تغيّر بعدنا
بقيع المصلّى أم
كعهدى القرائن
قرائن:
خانههايى بوده در جوار مسجد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله.
(4)
بقيع
الزّبير:
مقصود
از زبير در اينجا، زبير بن عوام است. او از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تقاضا
كرد كه اين مكان را به اقطاع وى دهد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تقاضاى او را
پذيرفت. بقيع زبير در مدينه و احتمالا در نواحى بقيع الغرقد بوده است.
(5)
بقيع
الغرقد:
غرقد
در لغت به معناى گياه ديوخار است. بقيع الغرقد همان قبرستان معروف مدينه است كه
نام آن براى همگان آشناست و در سمت شرق مسجد النبى قرار دارد.
(6)
بكرات:
كوههاى
بلند سياهرنگى است در ناحيه ضريّه- «ضريّه» از سرزمين نجد.
از
ضريّه تا مدينه، هفت شب راه است.
يكى
از سريّههاى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله در آنجا به وقوع پيوست.
[بكّه:
مرحوم
علامه طباطبايى در ذيل آيه شريفه إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ
وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ ...[1]
مىنويسد: منظور از بكّه، زمين كعبه معظمه است و از اينرو، آن زمين را بكّه گويند
كه مردم در آن (داخل كعبه) جمع و ازدحام مىكردهاند و ديگر اقوال عبارتند از
اينكه:
1.
بكّه همان مكه است كه حرف اوّل آن (م) تغيير يافته و تبديل به «ب» شده است.
اسم الکتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) المؤلف : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي الجزء : 1 صفحة : 78