اسم الکتاب : تفسير اثرى جامع المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 399
روايت
كردهاند.
ابو
محمد مكى مىگويد: «قرائت" مالك" از نظر روايت، حسن و قوى است»؛ در حالى
كه خود، قرائت بدون الف را برگزيده و به دلايل و تعليلهايى استناد كرده، ليك آن
را به روايتى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا اصحاب مستند نساخته است.[1]
گزيده
سخن آن كه كارشناسان اين رشته و اهل دقت در علم قراءات، قرائت با الف را به روايت
از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و بزرگان سلف استناد دادهاند. افزون بر آن
كه قرائت ياد شده، قرائت عموم مسلمانان مىباشد. در مقابل، قرائت بدون الف به
روايت معتبرى مستند نيست؛ جز تعليلها و استدلالهايى كه بين متأخران مطرح شده و
رواج يافته است.
همچنين
اشاره خواهد شد كه روايت صحيح از امام جعفر بن محمد صادق عليه السلام قرائت «مالك»
با الف مىباشد.[2]
روايت
ديگر[3] نيز بر
اماله در قرائت حمل مىشود و راوى پنداشته كه الف به طور كلى افتاده است.
بنابراين
قرائت صحيح و ثابت، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
مىباشد.
قرائت
«مَلِكِ يَومِ الدّين»
[1/
104] ابن ابى داوود سجستانى با سند خود به هشام بن يونس از حفص بن غياث
از ابن جريج از ابن ابى مليكه از امّ سلمه- رضى اللَّه عنها- روايت كرده است: رسول
خدا صلى الله عليه و آله و سلم اين گونه قرائت مىكرد:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.
مَلِك يوم الدّين» و قرائت خود را قطع مىكرد.» هشام گويد: «از حفص پرسيدم:"
مَلِك يوم الدّين" قرائت كرد؟ گفت:" ابن جريج چنين گفت."»
[1] . بنگريد به: الكشف عن وجوه القراءات، ج 1، ص 29 و
30؛ المحرّر الوجيز، ج 1، ص 68.