responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحريف ناپذيرى قرآن المؤلف : معرفت، محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 65

گروهى اندك- كه از روى نادانى و بدون اقامه برهان ادعاى تحريف قرآن نموده‌اند- گوش فرا دهيم و رأى سست ايشان را به‌عنوان ديدگاه مذهب راستينى چون تشيع قلمداد كنيم.

شهيد سيد نور اللّه تسترى (م 1019)[1] مى‌گويد: «آنچه درباره تحريف قرآن به شيعه اماميه نسبت داده مى‌شود سخن جمهور اماميه نيست؛ بلكه سخن گروهى بس اندك است كه در ميان جماعت بزرگ شيعه طرفى نمى‌بندد».[2]

جمعى از پژوهشگران نامدار اهل سنت نيز به روشنى در اين زمينه گواهى داده و اعلام كرده‌اند كه دامان دانشمندان جهان تشيع از نسبت تحريف به قرآن پيراسته است. گفتار ايشان را در پايان همين فصل خواهيم آورد.

در اينجا مناسب است نمونه‌هايى از تصريحات دانشمندان بنام شيعه را كه نشان دهنده عقيده تشيع نسبت به قرآن است بيان كنيم:

1. گفتار شيخ المحدثين ابو جعفر محمد بن على بن حسين صدوق (م 381).

مرحوم صدوق در كتابى كه پيرامون شرح و بيان عقايد شيعه اماميه بر حسب برداشت‌هاى خود نگاشته است، مى‌نويسد: «اعتقاد ما بر اين است كه قرآنى كه خداوند بر پيامبرش محمد صلّى اللّه عليه و آله فرو فرستاد، آن است كه بين دفّتين جمع شده است؛ همان كه امروزه در دست مردم است و بيش از آن نيست. تعداد سوره‌هاى قرآن طبق قول معروف، 114 سوره است و سوره‌هاى «و الضحى» و «الم نشرح» و نيز دو سوره «لايلاف» و «الم تر كيف» يك سوره به شمار مى‌آيد.- همچنين مى‌گويد:- هركس اين گفته را كه قرآن نازل شده بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را بيش از مقدار موجود است به ما نسبت دهد، بى‌ترديد بر ما دروغ بسته است».[3]


[1] . سيد نعمت اللّه جزائرى به پيشوايى و تبحر تسترى در علوم و معارف اسلامى معترف است. ر. ك: الروضات، ج 6، ص 17. با اين حال به مخالفت با او برخاسته و فرقه بى‌پايه‌اى را كه مدعى تحريف‌اند رهبرى كرده است.

[2] . آلاء الرحمان، ج 1، ص 26- 25 به نقل از كتاب ايشان با عنوان« مصائب النواصب». همچنين ر. ك: الفصول المهمه، ص 165 به نقل از كتاب« اظهار الحق» ج 2، ص 209- 208.

[3] . اعتقادات الاماميه، چاپ شده به همراه باب حادى عشر، ص 94- 93. به‌زودى خواهيم گفت كه حديث هفده هزار( شمار آيات قرآن) ناشى از اشتباه ناسخ بوده است، و صحيح، شمارى است كه صاحب وافى در ج 2، ص 247 آورده است يعنى هفت هزار كه تقريبا با شمار فعلى آيات برابر است.

اسم الکتاب : تحريف ناپذيرى قرآن المؤلف : معرفت، محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 65
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست