اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 80
مشتملند بر انواع حكمتها و مصلحتها به عمل تواند آمد؟ كلّا و
حاشا، متمشّى نمىشود مگر از خداوند قادرى كه عالم است به اشياء پيش از آفريدن
آنها و هيچ چيز از قدرت او بيرون نيست و لطيف و خبير است.
[مغز در لولههاى
استخوان]
فكر كن اى مفضّل چرا مغز
نازك را در ميان لولههاى استخوان مضبوط گردانيده تا آن را حفظ نمايد كه ضايع
نشود؟ چرا خون سائل را در رگها محسور گردانيده است مانند آب كه در ظرفها جاى دهند
مگر از براى آن كه ضبط نمايد آن را كه از بدن بيرون نرود و يا به جاها كه نبايد
جارى نشود؟
چرا ناخنها را در اطراف
انگشتان قرار داده است؟ مگر براى آن كه نگاه دارنده آنها و ياور آنها مىباشد در
كارها.
چرا ميان گوش را پيچيده
قرار داده مانند زندانها و دخمهها؟ مگر براى آن كه آواز از در آن جارى شود، تا به
پرده گوش كه محل قوه سامعه است برسد و سورت آن شكسته باشد كه به آن پرده جراحتى و
ضررى به هم نرسد.
چرا خداوند اين گوشت را
بر رانها و نشستگاهش قرار داده؟ مگر براى آن كه در نشستن آزار به وى نرسد چنانچه
كسى كه بدنش در بيمارى يا غير آن كاهيده شده باشد اگر چيز نرمى حايل نباشد ميان او
اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 80