اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 171
[تصادف، نه]
پس حضرت فرمود كه: اگر كسى
بگويد گاه باشد به اتفاق چنين شده باشد چه گوئيم؟
مىگوئيم كه: اگر اين
شخص دولابى را ببيند كه مىگردد و باغى را كه مشتمل باشد بر اشجار و نباتات آب دهد
و آلات و ادوات دولاب همه بر قانون حكمت و مطابق مصلحت باغ ساخته شده باشد، آيا
احتمال مىدهد كه دولاب بىصانعى و مدبّرى به هم رسيده باشد؟ و اگر او جرأت بر
چنين قولى كند، مردم در حق او چه خواهند گفت؟
هر گاه عقل، در دولابى
كه از تخته چند ساختهاند و به اندك حيله براى مصلحت قطعه از زمين پرداختهاند
باور نكند كه بىصانعى و مقدّر دانائى به عمل آمده باشد، چگونه تجويز اين احتمال
خواهد نمود و در اين دولاب اعظم كه مخلوق شده است به حكمتى چند كه اذهان بشر قاصر
است از ادراك عشرى از اعشار آن از براى مصلحت جميع زمين و آنچه بر روى آن است كه
گويد بىصنعت و تقدير عليم حكيم قدير به وجود آمده.
و اگر در اين افلاك
عظيمه خللى و رخنه پيدا شود كه محتاج به مرمّت و اصلاح باشند، چنانچه آلاتى كه
مردم براى اعمال خود مىسازند گاهى محتاج به مرمّت مىشوند، كى چاره اين مىتوانست
كرد و كدام صانع از عهده اين بر مىآيد؟
اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 171