اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 111
اگر همه راست مىبود، هر آينه همه مردمان پيغمبران بودند و
انبياء را امتيازى از ساير مخلوق انسانى نبود. و اگر همه دروغ بود، نفعى در آنها
نبود بلكه فضول و بىفايده بود، پس چنين مقرر فرموده كه گاهى راست باشد و مردم
منتفع گردند از آن در مصلحتى كه به سوى آن هدايت يابند يا مضرّتى كه از آن احتراز
نمايند و بسيار دروغ مىباشد كه اعتماد تمام بر آن ننمايند.
[خلقت اشيا در جهت رفع
نياز انسان]
فكر كن در اين اشياء كه
مىبينى در عالم براى مصالح بنى آدم، مهيا كرده مانند خاك براى بنا كردن و آهن
براى صنعتها و چوب براى كشتىها و غير آن و سنگ براى آسيا و غير آن، و مس براى
اوانى، و طلا و نقره براى معاملات، و جواهر براى ذخيره گذاشتن، و دانهها براى
خوردن، و ميوهها براى تفكّه و لذّت يافتن، و گوشت براى خوردن، و بوى خوش براى
لذّت بردن و دواها براى تصحيح بدن، و چهارپايان براى بار برداشتن و سوار شدن، و
هيزم براى افروختن، و خاكستر براى ساروج ساختن، و ريگ براى فرش زمين و چه مقدار
مىتوان احصا كرد از امثال اين.
و خبر ده مرا اگر كسى
داخل خانه شود و نظر كند به سوى خزانهها كه مملو باشد از آنچه مردم به آنها
محتاجند و هر چيز را به جاى خود بيند و هر امر را موافق مصلحتى كه خود داند يابد
آيا تو هم مىكند كه
اسم الکتاب : توحيد مفضّل المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 111