اسم الکتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام المؤلف : سليم بن قيس الهلالي الجزء : 1 صفحة : 97
آيا بهتر نيست اين نسبت را به كسى بدهيم كه بدون مدرك و دليل،
چنين اهانت بزرگى به بزرگان علماى شيعه مىنمايد؟! آيا در عصر حاضر به كسى كه در
صدد تحميل نظر خود باشد و نظر علماى چهارده قرن را ناديده بگيرد، بعنوان صاحب يك
روش فرسوده و رنگ باخته نگاه نمىكنند؟ آرى تعجب از كسى است كه در دنياى علم كه يك
كلمه بدون دليل متقن پذيرفته نمىشود اين گونه گستاخانه قلم فرسايى كند و متوجّه
عواقب سخن خويش نباشد.
اكنون نوبت اشاره به سخن
گروه ديگرى است كه گفتهاند:
«بايد آنچه سليم به
تنهايى نقل كرده بر مدارك ديگر هم عرضه كرد تا صحيح آن را از غير صحيح تشخيص داد».
اگر منظور از اين گفته
آن است كه در اعتبار كتاب و احاديث آن شكّ داشته باشيم، بازگشت اين سخن به همان
مطالب بالا است و آنچه در عظمت كتاب در طول چهارده قرن نقل شد در جواب اين سخن
كافى است چرا كه همه آنها دالّ بر اعتبار مجموع كتاب سليم است.
اضافه بر آنكه اگر
بگوئيم: «آنچه از كتاب سليم كه مؤيّدى داشته باشد قبول مىكنيم» در واقع به غير
سليم اعتماد كردهايم، و در نتيجه كلام بىاعتبارى كتاب سليم خواهد بود. در
قسمتهاى گذشته ثابت شد كه در اعتبار اصل كتاب سليم هيچ گونه شكّى نيست تا احتياج
به تطبيق آن بر مدارك ديگر باشد.
ولى اگر منظور اين است
كه اگر كسى در محتواى كتاب سليم شك دارد مىتواند مطالب آن را بر ساير مدارك معتبر
تطبيق دهد تا مطمئن شود، و يا منظور اين باشد كه در صورت تعارض مطالب كتاب سليم با
كتب ديگر بايد به مدارك ديگر هم مراجعه كرد و پس از دقّت لازم نظر نهايى را اعلام
كرد، نه آنكه فورا مطلب كتاب سليم كنار گذاشته شود، اگر منظور يكى از اين دو جهت
باشد درست است، و اين مطلبى است كه در همه مدارك حديثى و تاريخى جارى است.
بررسى در باره ابن
غضائرى
ابن غضائرى اوّل كسى است
كه در مورد كتاب سليم اشكال مطرح كرده، و آنان كه
اسم الکتاب : أسرار آل محمد عليهم السلام المؤلف : سليم بن قيس الهلالي الجزء : 1 صفحة : 97