اسم الکتاب : ولايت فقيه المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 103
زيرا مسأله مشورت از آن جهت مطرح است كه
مردم در اداره كشور سهيم بوده و در صحنه سياست حضور فعّال داشته باشند، نه آنكه
تنها از آنان به عنوان ابزار استفاده شود و فرمايش امام امير المؤمنين عليه
السّلام:
«و الزموا السواد الأعظم، فإنّ يداللّه على الجماعة»[1].
با انبوه مردم همگام باشيد، زيرا دست عنايت الهى بر سر انبوه امّت
است. يا
اشاره به همين حقيقت است و مقصود ازاين عبارات ارج نهادن به آراى
عمومى است و پيشتر گذشت كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله دستور مىدهد با
افراد شايسته مشورت كنيد، و از ايشان پيروى نماييد و مخالفت نورزيد.
ثانيا: متابعت از مشورتشوندگان به يكى از سه شكل زير است:
1- متابعت آراى تمامى مشورتشوندگان، كه البته امكان ندارد، زيرا
بهطور معمول اختلاف نظر ميان آنان پديد خواهد آمد و كمتر اتفاق مىافتد كه اتفاق
نظر پيدا شود.
2- متابعت از رأى اقليّت، و اين از نظر عقلا ترجيح مرجوح است.
3- باقى مىماند، متابعت از رأى اكثريّت قاطع كه شيوه عقلا و روش
مورد پسند عقل و شرع است و آيه كريمه و دستورات شرعى نيز ناظر به همين حقيقت
هستند.
مصونيّت جماعت
احترام گذاردن به آراى عمومى، بها دادن به رأى اكثريّت است و اين خود
همبستگى ايجاد مىكند و ميان مردم و دولت مردان علقه و رابطه مستقيم فراهم مىسازد
و اساسا اعتماد به رأى اكثريّت قاطع مردمى، مصونيّت ايجاد مىكند كه از آن با نام
«حبل اللّه المتين» (ريسمان ناگسستنى الهى) ياد شده و همبستگى با انبوه امّت
(جماعت مسلمين) خود، نيرويى قدرتمند و گزندناپذير است.
خداوند در قرآن مىفرمايد:
[1] - نهج البلاغة خطبه: 127- ابن ابى الحديد ج 8 ص
112.