در مقابل چشم آحاد مردم، به كيفيّتى انجام
مىدهد كه شايد هيچ واجبى را اين گونه ابلاغ نكردهاست![1]
پيغمبر براى اين مبعوث شده بود كه مردم را تعليم دهد و تزكيه كند؛ «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَهَ وَ يُزَكِّيهِمْ»؛[2] يا در جاى ديگر «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَهَ».[3] بايد انسانها، هم آموزش داده شوند و
هم تزكيه شوند، تا اين كرهى خاكى و اين جامعهى بزرگ بشرى بتواند مثل يك
خانوادهى سالم، راه كمال را طى كند و از خيرات اين عالم بهرهمند شود.
پيغمبر خاتم اگر بخواهد انسانها را به مقتضاى دين خاتم به اينجا
برساند، بايد چه كار كند؟ بايد اين تربيتى كه او ارزانى انسانها كردهاست، مستمر و
طولانى باشد و چندين نسل را پىدرپى شامل شود. خود پيغمبر اكرم كه از دنيا خواهد
رفت- «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ!»[4]- پس بايد كسى را نصب كند كه بعد از خود او دقيقاً همان راه و همان
جهت و همان شيوهها را مورد استفاده قرار دهد، و او علىبنابىطالب است. معناى
نصب غدير اين است. اگر آن روز امّت اسلامى، نصب پيغمبر را درست و با معناى حقيقىِ
خودش درك مىكرد و تحويل مىگرفت و دنبال علىبنابىطالب (عليهالسّلام) راه
مىافتاد و اين تربيت نبوى استمرار پيدا مىكرد و بعد از اميرالمؤمنين هم انسانهاى
معصوم و بدون خطا، نسلهاى بشرى را مثل خودِ پيغمبر، پىدرپى زير تربيت الهىِ خويش
قرار مىدادند، بشريت بسيار زود به آن نقطهاى مىرسيد كه هنوز به آان نقطه
نرسيدهاست. علم و فكر بشرى پيشرفت مىكرد؛ درجات روحى انسانها بالا مىرفت؛ صلح و
صفا در بين انسانها برقرار مىشد و ظلم و جور و ناامنى و
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار كارگزاران
نظام، به مناسبت« عيد غدير» 18/ 2/ 1375
379
[2] - و آنها را كتاب و حكمت بياموزد، و پاكيزه كند.(
بقره: 129)
[3] - و آنها را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد.( آل
عمران: 164)
[4] - تو مىميرى و آنها نيز خواهند مرد.( زُمر: 30)