حكومت اسلامى، آرزوى همهى اولياءالله در
طول تاريخ بوده است ... كسانى كه خود را بندهى مطيع خدا مىدانند، براى تحقق
اهداف خدايى تلاش مىكنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پيشانى خضوع به خاك
مىسايند كه به آنها توفيق دهد خدمتگزار دين او باشند.[1]
2- 3. حكم ولى فقيه؛ اوليه يا ثانويه؟
كار ولى فقيه چيست در جامعه؟ كار ولى فقيه عبارت است از ادارهى
جامعه. البته بر مبناى اسلام، شكى در اين نيست؛ اما آن جاهايى كه مصالح اسلامى را،
مصالح اجتماعى را، ولى فقيه تشخيص مىدهد، بر طبق مصلحت يك دستورى صادر مىكند، آن
دستور حكم اللّه است؛ آن دستور خودش يك دستور شرعى است. ولى فقيه چه با اتكاء به
دليل عقلىِ قطعى و چه با اتكاء به ادلهى شرعى، يك مصلحتى را براى جامعه تشخيص
مىدهد، آن مصلحت را اعمال مىكند، آن مىشود حكم اللّه و براى همهى مردم اين
حكم، واجب الاطاعه است؛ كه معناى اين جملهاى هم كه در بيانات بزرگان تكرار شد- كه
حكومت از احكام اوليه است- همين است. اصل حكومت از احكام اوليه است و احكام حاكم
اسلامى هم حكم اولى است؛ يعنى حكم ثانوى به معناى اينكه تابع ضرورتها باشد، نيست.[2] فقه اسلامى داراى احكامى است كه از
لحاظ اهميت يكسان نيستند. در اين گسترهى وسيعى كه فقه اسلامى دارد- كه شايد
هزاران موضوع و صدها عنوان مهم در آن هست- بعضى بر بعضى ديگر ترجيح دارند؛ يعنى
اگر در جايى دو حكم شرعى لازم باشد كه با هم قابل جمع هم نباشد و نتوان به هر دو
حكم شرعى عمل كرد، يكى از آن دو حكم را قهراً بايد بر ديگرى ترجيح داد؛ كدام را
ترجيح مىدهيم؟ آن حكمى كه اهميت بيشترى دارد؛
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار روحانيون و
طلاب ايرانى و خارجى در صحن« مدرسهى فيضيهى قم» 16/ 9/ 1374
[2] - بيانات رهبر معظم انقلاب در خطبههاى نماز جمعه
2/ 11/ 1366