حضرت صادق (عليه السلام) به من مأموريت
دادند كه به دوستانمان (شيعه) از طرف ايشان چنين پيغام بدهم: «مبادا وقتى بين شما
خصومت و نزاعى اتفاق مىافتد، يا در مورد دريافت و پرداخت اختلافى پيش مىآيد،
براى محاكمه و رسيدگى به يكى از اين جماعت زشتكار مراجعه كنيد. مردى را كه حلال و
حرام ما را مىشناسد بين خودتان حاكم و داور سازيد؛ زيرا من او را بر شما قاضى
قرار دادهام. و مبادا كه بعضى از شما عليه بعضى ديگرتان به قدرت حاكمه جائر شكايت
ببرد.» منظور از «تَدَارَى فِى شَىْ» كه در
روايت آمده همان اختلاف حقوقى است؛ يعنى در اختلاف حقوقى و منازعات و دعاوى به اين
«فساق» رجوع نكنيد. از اينكه دنبال آن مىفرمايد: «من براى شما قاضى قرار دادم».
معلوم مىشود كه مقصود از «فساق» و جماعت زشتكار، قضاتى بودهاند كه از طرف امراى
وقت و قدرتهاى حاكمه ناروا منصب قضاوت را اشغال كردهاند. در ذيل حديث مىفرمايد: «وَ إِيَّاكُمْ أَنْ يُخَاصِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى السُّلْطَانِ
الْجَائِر». در مخاصمات نيز به سلطان جائر، يعنى قدرت حاكمه
جائر و ناروا رجوع نكنيد؛ يعنى در امورى كه مربوط به قدرتهاى اجرايى است به آنها
مراجعه ننماييد. گرچه «سلطان جائر» قدرت حاكمه جائر و ناروا به طور كلى است و همه
حكومت كنندگان غير اسلامى و هر سه دسته قضات و قانونگذاران و مجريان را شامل
مىشود، ولى با توجه به اينكه قبلًا از مراجعه به قضات جائر نهى شده، معلوم مىشود
كه اين نهى تكيه بر روى دسته ديگر، يعنى مجريان است.[1]