(عليه السلام) موجود بود براى بعد از غيبت
هم قرار داده است. اين خاصيت كه عبارت از علم به قانون و عدالت باشد در عده
بيشمارى از فقهاى عصر ما موجود است؛ اگر با هم اجتماع كنند، مىتوانند حكومت عدل
عمومى در عالم تشكيل دهند. حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) به دنبال فرمايشات
خود در تعيين هدفهاى حكومت به خصال لازم حاكم اشاره مىفرمايد: ... وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنّهُ لا يَنْبَغى انْ يَكُونَ الْوالى عَلَى
الْفُروُجِ وَ الدّماءِ وَ الْمَغانِمِ وَ الأَحْكامِ وَ إِمامَهِ الْمُسلِمينَ
الْبَخيلُ. فَتَكُونَ فى أَموالِهِمْ نَهمَتُهُ ...[1] و شما مردم خوب مىدانيد كه شايسته
نيست كسى كه بر نواميس و خونها و درآمدها و احكام و قوانين و پيشوايى مسلمانان
ولايت و حكومت پيدا مىكند بخيل باشد تا بر اموال مسلمانان حرص ورزد.
«و لَا الْجاهِلُ فَيُضِلَّهُم بِجَهلِهِ»؛ و
بايد كه جاهل (و ناآگاه از قوانين) نباشد تا از روى نادانى مردم را به گمراهى
بكشاند. «وَ لَا الْجافِى فيقطعَهم بِجَفائِهِ، وَ لَا الْخائِفُ
لِلدُّوَلِ فيَتَّخِذ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ»؛ و
بايد كه جفاكار و خشن نباشد تا به علت جفاى او مردم با او قطع رابطه و مراوده
كنند. و نيز بايد كه از دولتها نترسد تا با يكى دوستى و با ديگرى دشمنى كند.
«وَ لَا الْمُرْتَشى فِى الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ
يَقِفَ بها دُونَ الْمَقاطِعِ، وَ لَا الْمُعَطَّلَ لِلسُّنَهُ فَيُهْلِكَ
الامَّهَ»؛[2] و بايد كه
در كار قضاوت رشوه خوار نباشد تا حقوق افراد را پايمال كند و نگذارد حق به حقدار
برسد. و نبايد كه سنت و قانون را تعطيل كند تا امت به گمراهى و نابودى نرود.
درست توجه كنيد كه مطالب اين روايت حول دو موضوع دور مىزند: يكى
«علم»، و ديگرى «عدالت». و اين دو را خصلت ضرورى «والى» قرار داده