اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 290
خواست و ارادهى خود را اعلان و بر آن
پافشارى مىنمايند. روحيات شهادتطلبى، ايثار، صراحت بيان و شفافيت موضعگيرى امت
انقلابى و اسلامى ايران بىنسبت و بدون تأثير از روح بلند و مواضع شجاعانه امام
بزرگوارش نبوده است. همچنانكه شجاعت رهبر معظم انقلاب حضرت آيت اللّه خامنهاى مد
ظله العالى در لحظات حساس تاريخى كه حادثهاى دل جامعه را خالى مىكند و هراس و
يأس ايجاد مىنمايد، آنچنان فضاى روانى جامعه را تغيير مىدهد كه چون دميدن روح در
كالبدى بىجان، موجب حيات و تحرك جامعه مىگردد.
همانطور كه شجاعت، از ويژگىهاى مثبت و قابل تحسين رهبرى نظام اسلامى
است، سستى، جبن و ضعف در اين مقام نيز به شدت مورد نكوهش واقع شده است. امام على
عليه السّلام فرموده است: «خور السلطان اشدّ على الرعية من جور السلطان»[1]؛ سستى و ضعف فرمانروا از ظلم او بر
مردم، بدتر است.
5. مديريت
از ويژگىهاى ديگر رهبرى، مديريت جامعه اسلامى است. مديريت، علاوه بر
آنكه نيازمند علم و دانش كافى نسبت به خط مشىهاى كلى، سياستها، برنامهها،
نيازها، روابط و سازوكارهاى اجتماع مىباشد، خصوصيتى را مىطلبد كه ناشى از خصلت
روانى و پرورش متناسب با ادارهى كلان اجتماعى است. بنيانگذار جمهورى اسلام ايران
فرموده است:
«يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعهى بزرگ اسلامى و
حتى غير اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص، تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد
است، واقعا مدير و مدبّر باشد».[2] امروزه،
يكى از مباحث مطرح علم مديريت اين است كه آيا مديريت، فطرى و ذاتى است يا اكتسابى؟
اگرچه نمىتوان پتانسيلهاى نهفته در آدمى را كه حاصل فاعليتهاى
پيشين يا ظرفيتهاى اعطايى خداوند است، ناديده گرفت؛ اما «شكوفايى سرشت مديريت
نيازمند دو عامل تعليم و تجربه است ... حتى پيامبران خدا، آنگونه كه از برخى
احاديث برمىآيد با