اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 104
و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه و يكون
الدين كله للّه؛[1]
با كافران نبرد كنيد تا ديگر در زمين فتنه نشود و دين بشريت تنها از آن خدا باشد؛
يعنى تا زمانى كه قلب دنياى سركش كفر مىتپد، تا عصيان عليه خداوند به صورت
تشكيليافته و سازمانيافته، ادامه دارد، تا فساد در پهنهى زمين رواج دارد و تا
فتنه و فتنهگرى در جهان باقى است، مبارزهى حق پويان براى محو تمامى مظاهر شرك،
كفر، نفاق و اقامهى عدل و ايمان، قطعى و اجتنابناپذير است و اين يك مبارزهى
دائمى خواهد بود.
4. تكاملى بودن روند كلى ولايت الهى
نظام الهى و حكومت دينى، حكومتى است كه سرمايهى اصلى خود را در تحقق
يافتن، مردم و پذيرش مردمى مىداند. تاريخ حكومتهاى دينى و نظام سياسى اسلام بر
اين مطلب گواه است كه هروقت مردم حكومت دينى را پذيرا شدند و دست زمامداران الهى
را به بيعت يارى و تبعيت فشردند. قدرت و شكوه دين رو به فراگيرى گذاشت و آنگاه كه
به هر دليلى، از رهبران حقيقى دينى رويگردان شدند و حاضر به پذيرش ولايت و سرپرستى
آنها نشدند، دست رهبران الهى در حكومت بسته شد و نتيجهى طبيعى و منطقى آن به صورت
ضعف و سستى دولت و حكومت الهى و باعث غلبهى ارزشها و حكومتهاى طاغوتى، مادى و
نفسانى گرديد.
البته فرمانبرى و پذيرش مردم از حكومتهاى الهى و عادلانه، تناسب
مستقيم با علم و آگاهى آنان دارد؛ چنانچه در مقاطعى از تاريخ به تبع تفاوت فهم و
بينش مردم، فراز و نشيب محسوس و مشخص را در پذيرش حكومتهاى الهى مشاهد مىكنيم.[2] تكامل و استقرار كامل حكومت دينى،
بستگى به پيدايش كمال در ناحيهى پذيرش مردمى و اجتماعى دارد و آن نيز در گرو،
كمال فهم و ادراك بشريت از دين خواهد بود
[2] - پذيرش حكومت رسول الله صلّى اللّه عليه و اله و
سلم، عدم تمكين به حكومت امير المؤمنين عليه السّلام بازگشت به امير المؤمنين، پس
از چشيدن طعم حكومت سه خليفه، تن دادن به حكومت معاويه و يزيد و شانه خالى كردن
مردم از حكومت امام حسن مجتبى عليه السّلام، و ... و بالاخره روى آوردن مردم به
دين و حكومت دينى و استقرار نظام اسلامى در ايران.
اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 104