البته انتخاب عناوين براى نامهها- بويژه در
بخش نامههاى سيد به امين الضرب كه شامل چگونگى تبعيد وى از ايران و حوادث بعدى
است- از ما است كه از متن خودنامهها، استخراج شده است و از سوى ديگر، ما با
افزودن علائم: تعجب، ويرگول، خط تيره، پرانتز و غيره، خواندن اين نامهها و اسناد
يك قرن پيش را، براى خوانندگان امروز، آسانتر ساختهايم. ناگفته نماند كه براى
چاپ حروفى اين نامهها، نخست به «استنساخ» آنها از روى خطوط گاهى غيرخوانا،
پرداختهايم كه كوشش و دقت ويژهاى را لازم داشت. در واقع خواندن و استنساخ اين
دستخطها- كه حدود چهل نمونه از آنها را در آخر همين كتاب مىبينيد- وقت زيادى را
مىخواست و دقت در حد وسواس ما هم كار و كوشش زيادى را مىطلبيد و پشتكار خاصى را
لازم داشت كه بيارى خدا، توفيق آن نصيب گرديد ... نشر اين نامهها و اسناد، در عصر
كنونى كه متأسفانه «دوران كتابسازى»! است و عدهاى به عنوان مورخ يا محقق!، به آن
مشغول هستند و با نقل چند نامه و يا چند صفحه از فلان كتاب و فلان روزنامه عصر
قجرى! و پهلوى درباره سيد به تحريف حقايق مىپردازند و عناصرى مانند: ولى اللَّه
يوسفيه و ابراهيم صادقىنيا! و چند روشنفكرنماى ديگر با استناد به كتابها و
مجلهها و نشريات قلم بمزدان اجارهاى مورخان عصر قجرى- پهلوى!، مانند: اسماعيل
رائين، ابراهيم صفايى، دكتر ميمندىنژاد و امثال آنان، بزرگترين خيانت را بر ضد
تاريخ معاصر ايران و در واقع بر آگاهى و شناخت صحيح نسل امروز و آينده ايران،
مرتكب شدهاند ...*** ... مطالعه دقيق اين نامهها و اسناد تاريخى- سياسى، چگونگى
انديشه سيد، ژرفنگرى و نوع انسان دوستى و آزاديخواهى و قانونگرايى وى را به خوبى
روشن مىسازد و درواقع اثبات مىكند كه مخالفان سيد يا عناصرى ناآگاه و غير مطلع
از اسناد و حقايق تاريخى هستند و يا افرادى مغرض و هواداران زر و زور و تزوير و
عمله ظلمه دوران ستم شاهى قجرى- پهلوى مىباشند و متأسفانه قلم و وجدان خود را به
ارباب قدرت فروختهاند، و گرنه چگونه مىتوان باور داشت كه محقق و مورخى با ملاحظه
اين همه اسناد، از كشف حقيقت عاجز باشد؟ و اگر «عاجز» است، چگونه به خود اجازه
مىدهد كه به «نوشتن تاريخ!» بپردازد؟! ... ما شما را به مطالعه اين نامهها و
اسناد سياسى، و ديگر آثار سيدجمالالدين حسينى- كه در ضمن «مجموعه آثار» وى اخيراً
از سوى ما چاپ و منتشر شدهاند- دعوت مىكنيم و يقين داريم كه با مطالعه دقيق و
منصفانه اين آثار اجتماعى، سياسى و فرهنگى، و اين اسناد و نامههاى تاريخى- سياسى،
در بينش شما نسبت به سيدجمالالدين حسينى و اهداف و افكار او، تحولى بوجود خواهد
آمد و همين آرزوى ما است و همين يك، ما را بس! ... قل لاأسئلكم عليه أجراً الّا
المودّة فىالقربى.