اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 218
آنچه كه در عمل باقى مىماند، قلمرو نه
چندان وسيعى است كه در درون مرزهاى آن دموكراسى تجلى يافته و امكان تحقق مىيابد.
به نظر مىرسد دموكراسى اوليه و نخستين را گريزى از محدوديتها و قيود
نيست؛ يعنى آن رابطه لازم، مطلق و نخستين بين دموكراسى و آزادى در عمل خدشهدار
مىشود، خصوصاً در بحث آزادى انتخابكنندگان و انتخابشوندگان. بهياد آوردن اينكه
كسانى شانس و امكان بيشترى براى نامزد شدن و نمايندگى دارند كه از موقعيت اجتماعى،
مالى، سياسى و ... بهتر و بالاترى برخوردار باشند، براى فهم اين مهم كافى به نظر
مىرسد.
اكنون براى ادامه بحث مىتوان اين سؤال را مطرح كرد كه با توجه به
اين واقعيات عينى و تجربه شده در تعريف دموكراسى، مراد از مردمسالارى يا دموكراسى
در مردمسالارى دينى چه مىتواند باشد؟ قبل از پاسخ به اين سؤال، ارائه تعريفى
دقيق و شفاف از دين كه بتواند روشنگر بخش دينى مردمسالارى دينى باشد، ضرورى به
نظر مىرسد.
ب) دين
با توجه به ادبيات و واقعيات موجود، تلقى نسبت به دين و تعريف از آن
را نيز مىتوان در دو دسته عمده تعاريف حداقلگرا و تعاريف حداكثرگرا جاى داد.
( Scruton, 2891: 993 )
كسانى داراى تعاريف حداقلگرا از دين هستند كه آن را يك باور و امر
صرفاً فردى مى دانند كه به رابطه بين انسان و خدا بازمىگردد. رابطهاى كه در آن
باور و اعتقاد به آخرت، پاداش، حساب، جزا و مكافات
(عميد، 1363، ص 994)، رفتار و اخلاقيات فردى خاصى را در
انسان برمىانگيزاند. در اين تعريف، دين كيش و آيينى فردى است كه در چارچوب آن و
با عمل بدان هر انسانى به تنظيم رابطه شخصى خويش با مبدأ هستى (خداوند) مبادرت
مىورزد. در اين تعريف «دين، برنامه بندگى است»
(سروش، 1378، ص 124) و نيز «رازآلود و حيرتافكن» (همان، ص 126) است. در اين
اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 218