اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 141
قاعده را در عرصه جهانى و در ميان ملل نيز
سارى و جارى كرد.
اكنون همان گونه كه مردمگرايى بر اغلب حكومتهاى بشرى حاكم شده و
قانون بر مردمگرايى حكومت يافته است، در گام بعد براى دست يافتن به حكومتى كامل و
كمنقص مىبايست در انتظار حاكميت اخلاق بر قوانين بشرى بود.
(ارگانى، 21/ 3/ 1382)
تلقى مردمسالارانه به انسان نگاهى فرامرزى، فراقومى و فرانژادى است.
دولتها ساختارهايى اعتبارى و مصنوعىاند كه توسط مردم بنيانگذارى مىشوند. حتى
مفهوم ميهنپرستى در اين نگاه يك گام بلند به جلو مىگذارد و از سطح يك
ناسيوناليسم زمين خوار، به ايدئولوژى انسان دوستانهاى تبديل مىشود كه در آن
مرزهاى كشورها را سد راه عواطف و نوع دوستى نيستند و بنابراين به عنوان نمونه،
كودكان همه دنيا، فرزندان ما خواهند بود.
فصل سوم: نقطه عطف در مردمسالارى دينى
در مباحث مربوط به مردمسالارى دين در ابتدا بايد به اين نكته ساده
ولى مهم اشاره كرد كه گاهى مردمسالارى دينى هم از سوى موافقان و هم مخالفان آن،
در حوزه مسائل نظرى، با آنچه در عينيت خارجى روى مىدهد بسيار متفاوت است و
مدعيات در حوزه نظر با رفتار عملى قاتلان آن هماهنگ نيست. در واقعيت خارجى و از
منظرى جامعهشناختى، آنچه از حكومت دينى ارائه مىشود مباين مؤلفههاى نظرىاى
است كه اعلام مىگردد. در بسيارى از موارد و در مقام استدلال نيز اين دو با هم خلط
مىشود.
همچنين از ميان سه حوزه مطالعاتى توصيفى، هنجارى و تجويزى، با كمال
تعجب حوزه دوم فعالتر از دو حوزه ديگر است. و اين به معناى وجود آسيبهاى جدى
جامعهشناختى در اين عرصه است. آسيب نخست، برخورد خطايى و تبليغاتى با حوزه
مطالعات هنجارى است. آسيب ديگر آنكه حوزه توصيف كم و بيش در كمون اسرار بوده و
آسيب سوم، تأثير شد و لاجرم پر عارضه حوزه تجويز از دو حوزه ديگر است.
اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 141