اسم الکتاب : مبانى حكومت اسلامي المؤلف : جوان آراسته، حسين الجزء : 1 صفحة : 106
مربوط به آن است نظير تعيين خليفه و شرايط
آن در كتب فقهى خود مطرح كردهاند.
دلايل امامت
1. امامت استمرار نبوت
لازمه خاتم بودن دين اسلام، جامعيت، جاودانگى و جهانشمولى آن است.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله مأمور ابلاغ رسالت و تعليم و
تبيين وحى الهى بود. اما دوره 23 ساله نبوت حضرت در مكه و مدينه با توجه به اوضاع
و احوال آن زمان كافى نبود كه «همه احكام اسلام را براى همه مردم بيان كند و امكان
ندارد كه چنين دينى ناقص بيان شده باشد. بنابراين، حتما بايد كسى يا كسانى در ميان
اصحاب پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله وجود داشته باشند كه اسلام را به تمام و كمال
از پيغمبر فراگرفته و شاگردان مجهز پيغمبر باشند كه بعد از رفتن او از نظر توضيح و
بيان اسلام نظير وى باشند. با اين تفاوت كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله از راه
وحى الهى مىگفت و اينها از راه ياد گرفتن از پيغمبر مىگويند.»[1]
بر اين اساس، در مسئله استمرار نبوت، سخن از نقص دين نيست، چرا كه دين به طور كامل
نازل شده است و به همين جهت، ديگر نيازى به وحى آسمانى وجود ندارد و وحى از مختصان
پيامبران به شمار مىرود. اما چون شيعه و سنى بر اين نكته متفقند كه «پيغمبر اكرم
در آن 23 سال نتوانست تمام احكام اسلام را و لو به صورت كلى براى مردم بيان كند»[2] به اعتقاد شيعه «از جانب پيغمبر
افرادى معين شدند كه جنبه قدسى داشتند و پيغمبر اكرم تمام حقايق اسلام را براى
اولين آنها يعنى على عليه السّلام بيان كرد و آنان آماده بودند كه به تمام سؤالات
جواب دهند.»[3] اين مقام
و شأن، همان مرجعيت دينى توأم با عصمت است كه تعليم، تبيين و تفسير دين را پس از
پيامبر بر عهده دارد و آنچه از آن مقام صادر مىشود «مرّ حق و
[1] - مرتضى مطهرى، امامت و رهبرى، مجموعه آثار، ج 4، ص
872.