حضرت پيغامبر را صلى اللّه عليه و سلم در
اقامت جمعه و عيدين ياد كنيم تا سلطان بدان اقتدا نمايد در نماز جمعه و عيد و موجب
احياى سنت آن حضرت گردد، و باللّه التوفيق.
سيرت حضرت پيغامبر در اقامه جمعه
شيخ مجد الدين فيروز آبادى رحمة اللّه عليه در كتاب «صراط مستقيم»
گويد:
سيرت پيغامبر صلى اللّه عليه و سلم در اقامه جمعه آن بود كه روز جمعه
را تعظيم كردى و به انواع تكريم و تشريف مخصوص ساختى، و بعبادات گوناگون محفوف
گردانيدى. و علما را دو قول است در روز جمعه و روز عرفه. بعضى مىگويند روز جمعه
افضل است. و بعضى مىگويند روز عرفه. و در نماز صبح روز جمعه آن حضرت سوره سجده و
هل اتى على الانسان خواندى. و مستحب است كه در اين روز و در شب آن صلوات بر حضرت
پيغامبر صلى اللّه عليه و سلم بسيار فرستند و بيشتر از ديگر روزها. و غسل در جمعه
مستحب است، و بعضى بوجوب آن رفتهاند، و دليل وجوب غسل جمعه اقوى است از دليل وجوب
وتر. و بوى خوش در روز جمعه بكار داشتن سنت است. و پگاه رفتن بمسجد جهت جمعه سنت
است. و بايد كه جهت سماع خطبه خاموش گردد، اين واجب است نزد اكثر علما. و سنت است
سوره كهف در اين روز خواندن، و نيز مستحب است كه در اين روز در نماز جمعه سوره
منافقون و سوره جمعه خوانند، يا سوره سبّح اسم و سوره غاشيه. و مستحب است كه در
اين روز بهترين جامهها پوشند. و سنت است كه مسجد را خوشبو سازند. و انشاى سفر در
روز بعد از دخول وقت حرام است بر هر كس كه جمعه بر وى لازم است نزد اكثر علما. و
اما نزد ابو حنيفه رحمه اللّه رواست. و سروجى در شرح «هدايه» نقل مىكند كه بمذهب
ابو حنيفه بعد از زوال كراهيت است. و اما بمذهب امام شافعى سفر پيش از زوال نيز
حرام است. و سنت آن است كه روز جمعه پياده بنماز رود. و صلات جمعه مكفّر سيئات
هفته است. و در روز جمعه ساعتى هست كه دعا در او مستجاب است. و علما را در اين
ساعت خلاف