responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران المؤلف : فراهانى، حسن    الجزء : 1  صفحة : 473

[دى ماه 1300]

جمعه 1 دى 1300/ 23 دسامبر 1921/ 23 ربيع الثانى 1340

* تحصن رؤسا و سركردگان ايل عبد الملكى و كرد و ترك و افغان در سارى‌

رؤسا و سركردگان ايل عبد الملكى و كرد و ترك و افغان به جهت اقدام رئيس خالصجات سارى، در ضبط املاكى كه از يكصد و پنجاه سال پيش در تصرف آنها بود، در تلگرافخانه سارى متحصن شدند. 1

* آمادگى شركت آمريكايى، براى عمليات عمرانى در ايران‌

نايب‌رئيس كمپانى «رولن» آمريكا آمادگى اين شركت را جهت كمك به ايران در زمينه احداث راه‌آهن، بنادر و عمليات شهرسازى به دولت ايران اعلام كرد. وى آمادگى كمپانى متبوع خود را به گزارش مثبت ميلسپو 2 از وضعيت اقتصادى ايران منوط كرده بود. 3

* تلفات تيفوئيد در امين‌آباد و تب‌نوبه در فشافويه‌

براثر بروز بيمارى تيفوئيد در امين‌آباد ساوجبلاغ چهار نفر در چهار روز گذشته به كام مرگ كشيده شدند. همچنين در نتيجه شيوع بيمارى تب‌نوبه، در «فشافويه» هم تعدادى تلف شدند.

شيوع اين دو بيمارى مشكلات زيادى براى اهالى آن مناطق به وجود آورده بود. 4

______________________________
(1). روزنامه ايران، 1/ 10/ 1300، ص 2.

(2). آرتور چستر ميلسپو(Aurthur Chester Millspaugh) روز اول مارس 1883 م، در مزرعه‌اى واقع در 5 مايلى شهر «آگوستا»(Augusta) در ايالت ميشيگان متولد شد. دوره دبيرستان را در شهر «آگوستا» در سال 1902 به پايان رساند. در سال 1908 درجه ليسانس از كالج «آليبون»، در سال 1910 درجه فوق‌ليسانس از دانشگاه ايلى نويز و بالاخره در سال 1912 درجه دكتراى خود را در رشته «اقتصاد» از دانشگاه معروف «جان هاپكينز» دريافت داشت. بعدا در سال 1939 يك درجه دكتراى افتخارى حقوق نيز از طرف دانشگاه ايلى نويز به او اعطا شد.

از سال 1912 به عنوان استاد علوم سياسى در كالج «ويت من» واشنگتن و از سال 1917 در سمت دانشيار علوم سياسى دانشگاه «جان هاپكينز» به كار پرداخت. در اواخر سال 1918 در وزارت خارجه آمريكا استخدام شد و به عنوان مشاور درجه چهارم در امور اقتصادى نفت مشغول به كار گرديد و در همين سمت بود كه براى بار اول در سال 1922 به استخدام دولت ايران درآمد.

دكتر ميلسپو روز 9 سپتامبر 1921 با «مارى‌هلن مك كانل» ازدواج كرده بود و موقعى كه در مأموريت اولش در ايران به سر مى‌برد از او صاحب پسرى شد كه او را «آبوت»(Abbott) ناميد ولى به علت اينكه تولد او در شميران صورت گرفت، ميلسپو پسرش را به نام تجريش مى‌خواند.

ميلسپو اندكى پس از پايان دوره نخست خدمت خود در ايران در سال 1927 م، از طرف وزارت امور خارجه آمريكا به سمت مشاور كل امور مالى هائيتى منصوب شد. فعاليت وى در هائيتى سه سال ادامه يافت. وى پس از پايان سال 1929 م، به آمريكا و فعاليت‌هاى دانشگاهى بازگشت و در سال 1930 به تدريس در دانشگاه و همكارى با مؤسسه پژوهشى طرح‌هاى علوم اجتماعى واشنگتن پرداخت تا آنكه دوباره در فاصله سال‌هاى 1943 تا 1945 به ايران آمد و رياست كل دارايى ايران را به عهده گرفت و همانطور كه اشاره شد درباره مأموريت ثانوى خود در ايران، كتاب آمريكايى‌ها در ايران را نوشت و پس از بازگشت از ايران دوباره به همان شغل سابق در دانشگاه بروكلين مشغول كار شد.

ميلسپو در سال 1949 م، بازنشسته شد و در پنج سال آخر زندگى رئيس شوراى نويسندگان (سردبيرى) روزنامه «كالامازوگازت» را به عهده داشت.

دكتر ميلسپو سرانجام پس از 72 سال زندگى عصر روز 24 سپتامبر 1955 به علت سكته قلبى درگذشت اما تا صبح روز بعد كسى از مرگ او مطلع نشد، زيرا ميلسپو به تنهايى زندگى مى‌كرد و پسرش در آن زمان در شهر نيويورك زندگى مى‌كرد. همسايگان ميلسپو به دليل پخش صداى راديو اتاق او به صورت متوالى در طول شب، كنجكاو شده و در صدد كشف علت اين موضوع برآمدند كه با جسد بى‌جان ميلسپو سردبير روزنامه شهرشان روبرو شدند. جنازه دكتر ميلسپو در شهر زادگاهش (آگوستا) در ايالت ميشيگان به خاك سپرده شد. (مأموريت آمريكايى‌ها در ايران، ص 20 تا 22).

(3). اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 23، پ 2.

(4). روزنامه ايران، 1/ 10/ 1300، ص 2.

اسم الکتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران المؤلف : فراهانى، حسن    الجزء : 1  صفحة : 473
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست