اسم الکتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) المؤلف : حامدنيا، رسول الجزء : 1 صفحة : 66
تغيير مىيابد، و بدعت گذاران چيزهايى از
پيش خود بر آن مىافزايند و مخالفان از آن كم مىكنند و امور را بر مسلمانان مشتبه
مىسازند»[1]
چنانكه بيانشد امام رضا (ع) در اين روايت، هم بهاصل ضرورتحاكم و
حكومت پرداخته و آن را اثباتكرده و هم در نحوهتعيينحاكم و متصدّى حكومت، قائل
است كه خداوند وظيفه دارد آن فرد را تعيين كند.[2]
سيره پيامبر (ص) نيز دلالت بر لزوم حكومت براى جامعه دارد؛ زيرا حضرت
پس از هجرت به مدينه و فراهم شدن زمينه، به تشكيل حكومت پرداخت.[3]
بنابراين اسلام وجود حكومت را براى جامعه، امرى لازم و ضرورى مىداند. امّا در طرز
حكومت و اينكه حكومت از آنِ كيست، لازم است آن را در جاى ديگر مورد بررسى قرار
دهيم.
4) حقّ قانونگذارى
وقتىاز حقّچيزى صحبت مىكنيم و حقىرا براىكسى ياگروهى اثبات
مىكنيم، در مقابل براى ديگران تكليف ايجاد كردهايم. درمسأله قانونگذارى نيز چنين
است؛ وقتى مىگوييم افرادى داراى حق قانونگذارى هستند و مىتوانند قانون وضع كنند،
در مقابل، ديگران را مكلّف مىكنيم كه به قوانين وضع شده احترام بگذارند و در عمل
ملتزم به آنها باشند.
در پاسخ به اينكه حق قانونگذارى از چه چيز نشأت مىگيرد؟ و مشروعيّت
قانون به چه چيز است كه افراد جامعه را مطيع خود مىسازد و بايد آن قوانين را
رعايت كنند؟ جوابها و نظريّات متفاوتى مطرح شده است كه برخى از ديدگاههاى مهم را
مورد بررسى قرار خواهيم داد.