اسم الکتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) المؤلف : حامدنيا، رسول الجزء : 1 صفحة : 44
اين نگرش به دين، در اثر برداشت غلطى است كه
از ظاهر آيات و رواياتى كه بىاعتبارى زندگى دنيا را نسبت به زندگى آخرت مىرساند،
صورت گرفته است. در عين حال، عواملى مانند اختلافات اجتماعى، نزاعهاى سياسى،
ناامنى و محروميّت نيز به قوت گرفتن اين تفسير از دين كمك كرده است.
در كنار اين برداشت، تصّور ديگرى نيز از زهد اسلامى شده كه همان
پرهيز از امور دنيوى و نعمتهاى آن براى رسيدن به معنويت است.
نقد تصوف: با بررسى دقيقتر، اين تفسير
را خلاف دين مقدس اسلام مىبينيم. دين اسلام به عنوان دينى كامل و پويا، تمام
ابعاد وجودى انسان را مورد توجه قرار داده است. انسان، اين مخلوق خداوند داراى دو
بعد جسمانى و روحانى است كه هر كدام براى رشد و شكوفايى نيازهايى دارند. جسم براى
بقا و زندگى نياز به غذا، مسكن، لباس و بهرهورى از نعمتهاى مادى دارد و در كنار
آن روح براى تعالى و رشد نيازمند عبادت و معنويت است. بنابراين دينى كامل است كه
مطابق فطرت، به هر دو جنبه نيازهاى انسانى توجه كرده باشد و اسلام چنين دينى است
كه با مورد توجهد قرار دادن مسائل مادى و معنوى انسان، به هيچ وجه رهبانيت و
بريدگى از مسائل دنيوى و اجتماعى را نمىپذيرد. گوياى اين مطلب درياى بيكران فقه و
اخلاق اسلامى است كه به مسائل اجتماعى و دنيوى انسان نيز نظر دوخته و به بهره
بردارى از نعمتهاى الهى دنيوى و فعاليتهاى اقتصادى براى رفع نيازمنديهاى خود و
جامعه و شركت در فعاليتهاى اجتماعى تأكيد كرده است.
در قرآن كريم نه تنها كسانى كه نعمتهاى دنيوى را بر خود حرام
كردهاند مورد سرزنش واقع شدهاند[1] بلكه حتى
به بهرهبردارى از آنها