اسم الکتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) المؤلف : حامدنيا، رسول الجزء : 1 صفحة : 156
مخلوق آمال و افكار بشرى است، وقتى مردم
مؤمن، مخصوصا جوانان پرشور و اميد، مواجه با ناتوانى و عجز اديان گردند و ببينند
كه متصديان و مدافعان ناچار مىشوند كه به اصطلاح و التقاط يا اعتراف به عجز
بپردازند، نسبت به اعتقادات خود سرد و بدبين مىگردند.»[1]
مؤلف محترم در بيان اين مطلب دچار دو خطا و اشتباه شده است.
اولًا؛ به انگيزه مشكل بودن مسأله، حذف آن را پيشنهاد كرده است كه
خطاى حذف به جاى حل ناميده مىشود.[2] در حالى
كه براى آنكه انصراف از دين و سلب اميد و ايمان پيش نيايد، بايد مسأله را روشن
سازيم و مورد بررسى قرار دهيم. اينكه مىگوييم" دين براى زندگى دنيوى و اخروى
برنامه دارد"، به اين معنا نيست كه دين آمده تا به تمام سؤالات علمى، مانند
فيزيك، شيمى، رياضيات و سؤالات نوظهور علمى انسان پاسخ دهد. اگر چنين باشد ديگر
كاركرد عقل و تفكّر و تحقيق در كجاست؟ و چرا ديگر اين دين اين همه روى تحقيق و علم
آموزى تأكيد مىكند؟ بنابراين اين گونه مسائل بر عهده عقل نهاده شده است.
آنچه ما از نظريه دين براى دنيا و آخرت مدنظر داريم آن است كه دين
فقط يك امر عبادى و اخروى صرف نيست، بلكه علاوه بر آن، سياستهاى كلى حاكم بر شئون
اجتماعى، سياسى، حقوقى، اقتصادى و ... را معيّن مىسازد. بنابراين، دين در آنچه كه
در سعادت فرد مؤثر است نظر خاصى ارائه داده و در برابر آن سكوت نكرده است.
ثانيا؛ افرادى عاجز از شناختن و پاسخگويى به مسائل شدند، آيا اين عجز
را بايد به حساب دين نهاد يا اشخاص؟ در واقع؛ اين عجز اشخاص و متديّنان است نه عجز
دين و نبايد عجز اشخاص را بهحساب دينگذاشت.