اسم الکتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) المؤلف : حامدنيا، رسول الجزء : 1 صفحة : 108
حوزه مشروعيّت حكومت و وظايف همگان را تعيين
مىكند.[1]
دسته دوم ديدگاههايى است كه ملاك مشروعيّت را ارزشهاى اخلاقى
مىدانند. البته گروهى مطلق ارزشها را مدّنظر داشتهاند و برخى از آنان به ارزش
عدالت اكتفا كردهاند. ديدگاه سقراط را بايد در اين دسته جاى داد؛ زيرا به اعتقاد
او اگر عمل حكومت، افراد را به سعادت و كمال ذاتىشان هدايت و متصلكرد،
مشروعيّتدارد و الّا داراى مشروعيّت نخواهد بود.[2]
دسته سوم نيز ملاك مشروعيّت حكومت را اراده خداوند معرّفى مىكنند.
نظريهپردازان اين دسته، خداوند را مالك و خالق تمام هستى از جمله انسان مىدانند
و معتقدند اوست كه حقّ مالكيّت تكوينى و تشريعى را داراست. احكام خداوند در جهت
مصالح و سعادت مردم است، بنابراين بر اساس عدالت و ارزشهاى اخلاقى نيز خواهد بود.
حال اگر خداوند كسانى را براى اجراى احكامش معيّن كند، آن افراد حقّ حاكميت خواهند
داشت و اطاعت از آنان واجب است.
به اعتقاد شيعه، پيامبر اكرم (ص) و ائمهاطهار (ع) براى تصدّى حكومت
برانگيخته و انتخاب شدهاند و در زمان غيبت امام معصوم (ع)، حكومت ولى فقيه با نصب
عام از طرف امام معصوم انجام شده است.
البته براى ولى فقيه شرايط سنگينى از جمله: تقوى، علم، عدالت و ...
ذكر شده است.
تفاوت انتصاب امامان معصوم (ع) با فقها در اين است كه معصومين به
صورت معيّن منصوب شدهاند، ولى انتصاب فقها، نصب عام است.[3]