اسم الکتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) المؤلف : نوروزى، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 19
انسانها واگذار شده است. در حالى كه مسأله انتظار از دين، حاكى
از نگرش برون دينى، مكانيكى، شىء انگارانه و انسان مدارانه به دين بوده و انسان
را به جاى خدا مىنشاند و از خداوند، ترسيمى اومانيستى ارائه مىكند.
2. عالمان بزرگ اسلامى، نگرشى جامع مبنى بر اشتمال دين بر مصالح دنيا
و آخرت داشته و نگرش افراطى و تفريطى بدان را طرد مىكنند. در اين ديدگاه، دنيا به
مثابه راهى براى رسيدن به آخرت است. و در عرض آخرت قرار ندارد تا گمان تعارض و
دوگانگى بين آنها برود، بلكه هم شئون مادى و هم معنوى، مورد اهتمام پيامبران بوده
است و اين دو، تجزيهپذير نيستند. از اين رو است كه مرحوم علامه طباطبائى
(رحمهالله) در تعريف «نبىّ» به سعادت و صلاح دنيا و آخرت اشاره مىكند.[1]
بر مبناى نگرش متفكران اسلامى، اگر تصور كنيم كه انسان در رهگذر
زندگىِ اين جهانى، چهار نوع رابطه با خود، خدا، طبيعت و انسانهاى ديگر دارد،
اسلام اين ابعاد چهارگانه را مورد توجه قرار داده و براى هر يك، دستورالعملهايى
دارد. اين گونه نيست كه دين صرفاً در رابطه فرد و خدا خلاصه شود،[2]
بلكه سازندگىِ دنيوى و اخروى، هر دو را در نظر گرفته است. به ديگر سخن در گفتمان
انديشه اسلامى، قلمرو خصوصى و عمومى هر يك دستورالعمل دارد. امام خمينى در
اينباره مىفرمايند:
" اسلام يك صورتش حكومت است، يك صورتش باب حكومت است و باب
سياسات است، يك طرف ديگرش باب ساختن انسان است از حيث
[1].« النبى هو الذى يبين للناس صلاح معاشهم و
معادهم من اصول الدين و فروعه على ما اقتضته عناية الله من هداية الناس الى
سعادتهم.» ر. ك: محمد حسين طباطبايى، الميزان( قم: اسماعيليان، 1363) ج 2، ص: 34.
[2]. ر. ك: محمدتقى مصباح، جامعه و تاريخ از
ديدگاه قرآن، صص: 415- 419.
اسم الکتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) المؤلف : نوروزى، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 19