اسم الکتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) المؤلف : نوروزى، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 147
تصميمگيرى در مورد آنها بايد در جهت تأمين مصالح اجتماعى باشد.
در نظامهاى بشرى و انسان محور، مديريت اين بخش به خود انسانها واگذار گشته است و
در نظامهاى خدامدار مديريت آن به خواست الهى مرتبط است، كه خداوند آن را در
اختيار افراد خاصى مىگذارد.
برخى ميان دو كاربرد واژه ولايت در فقه شيعى خلط كرده و گمان
كردهاند كه ولايت در مديريت جامعه به معناى قيموميت فقيه است و در نتيجه افراد
جامعه به مثابه محجورانى قلمداد مىشوند كه فاقد رشد عقلى بوده و نيازمند قيّمند.
اما با توجه به كاربرد و موارد استعمال واژه ولايت مىتوان پاسخ اين مغالطه را
دريافت. اين مغالطه ناشى از اشتراك لفظى است. ولايت در امور جامعه به معناى حكومت
و امارت و مديريت است.
در نتيجه اولًا ولايت فقيه فقط در حوزه تشريع مطرح است و نه تكوين.
ثانيا به معناى مديريت و تدبير امور جامعه است و نه قيموميت[1].
ب) فقيه: مراد از فقيه، مجتهد جامعالشرايطى است كه با مراجعه به
منابع دينى توانايى استنباط احكام الهى را دارد؛ يعنى فردى كه داراى سه ويژگى
اساسى «آگاهى به قانون الهى»، «عدالت» و «تدبير» است. اجتهاد نيز عبارت است از
تلاش فقيه و صاحبنظر در دينشناسى براى دريافت احكام الهى از منابع معتبر.
با توجه به آنچه گفتيم، «ولايت فقيه» به معناى حاكميت و زعامت سياسى
كسى است كه قادر است با رجوع به منابع، احكام الهى را دريابد و داراى شايستگىهاى
اخلاقى (تقوا و ورع) و تدبير مىباشد.