اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 5
است: زيرا در تمامى سال بدون شرط آن اجتماع
بزرگ، و نه زمان خاص، پذيرفته است، تا به هنگام موسم و براى حج كه كنگره جهانى
اسلام است، با تمرينى فردى و اندكى هم اجتماعىِ عمره، وارد ميدانِ عمومى كشور حج
گردد.
خانه خدا و مردم:
خانه كعبه كه قبله مسلمين و طوافگاه حج و عمره است در شانزده جاى
قرآن ياد شده، و تنها در دو جا خدا آن را به خود نسبت مىدهد، كه گاه درباره
تطهيرش به ابراهيم فرمود: «وَ طَهِّرْ بَيْتِىَ ...» (22: 26): خانه امرا پاك كن و گهى هم اسماعيل را بدين منظور
أفزود: «أنْ وَ طَهِّرْ بَيْتِىَ ...» (2: 125) و
براى سومين و آخرين بار اين ابراهيم است كه باز بيت را برب البيت نسبت مىدهد كه:
«رَبَّنا إِنِّى أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِى بِوادٍ غَيْرِ ذِى
زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الُمحَرَّمِ ...» (14: 37):
پروردگارمان! من برخى از خاندانم را در بيابانى بىآب و گياه جاى دادم نزد خانه
محترمت ...» و ديگر هيچ!.
در سه جاى ديگر هم اين خانه را به «ناس»: مردمان نسبت مىدهد «خانه
مردم» كه: 1- «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّهَ
مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ ..» (3: 16) 2- «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَهَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً
لِلنَّاسِ ...» (5: 97) 3- «وَ إِذْ جَعَلْنَا
الْبَيْتَ مَثابَهً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً ...» (2: 125):
1- «نخستين خانهاى كه براى «ناس»: مردمان پايهگذارى شد آن است كه
در «بكّه» مكه مكرمه رهنمون و بركت براى جهانيان گشته».
2- «خداى اين خانه مكعب را بسى محترم است براى به پا خاستن «ناس» بنياد
نهاد».
اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 5