اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 165
سنت هم نشود، مانند زمان ما كه احياناً حالت
احرام يكى دو سه ساعت بيشتر طول نمىكشد، ظاهراً اينجا مسواك زدنى كه خونآورد
مشكل است و به احتياط واجب بايستى ترك شود، مگر آنكه در وقت مخصوص استحباب مسواك
باشد، چون هنگام وضو و نماز و خواب و غذا كه ظاهراً بىاشكال است، كه اخبار صحيحه
در اين موارد متعارضند و در نتيجه حرام بودنش مشكوك و بر حسب قاعده عمومى محكوم به
حليت است.
8- كندن و زدودن مو از بدن:
برطرف كردن هرگونه مو از بدن، از هر جاى بدن، به هر وسيله و هرگونه
كه باشد در حال احرام حرام است، چه كم يا زياد، كندن يا بريدن يا تراشيدن، مگر در
حال ضرورت و به اندازه رفع ضرورت، مگر آنكه از روى جهل يا سهو يا فراموشى يا بدون
اختيار باشد، كه اصولًا حرمت محرمات احرام تنها درصورت عمد است.
و تو محرم چرا مو را از تن يا سر و رويت بگيرى؟ براى زيبائى و خود
سازى؟ كه احرام حالت مگر مصنوعى و خداسازى است، خود را ويران كن كه خدايت از نو
بسازد، خود را فراموش كن تا خدايت به ياد آورد.
با اينكه مىخواهى خود را آزار دهى، و احياناً به گمان اينكه در اين
راه بايستى به خود عذاب داد تا جبران گناهان شيرين گذشته گردد؟ اين نيز حرام است،
كه حالت احرام حالت تمرين بىآزارى است، به خودت و ديگران، حتى گياه يا حيوان تا
چه رسد به انسان، و تو كه به خود رحم نمىكنى با دگران چه خواهى كرد؟!
نه از تن خود و نه از تن دگرى هرگز موئى مكن، خودت كه محرمى و ديگرى
چه محرم و چه غيرمحرم، هرگز مبادا سرموئى تجاوز كنى، و تو كه هنوز
اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 165