دادگسترى نيز به اعتصاب عمومى پيوستند و مطبوعات كثيرالأنتشار
نيز دست به اعتصاب 61 روزه زدند كه تا پايان حكومت ازهارى ادامه يافت.[1]
اعتصابات سراسرى بنا به درخواست جامعه روحانيت در 22 آبان، همراه با تعطيلى بازار
و فريادهاى شبانه اللهاكبر بر فراز بامها- كه تاكتيك جديد مبارزه عليه رژيم بود-
فراگير شد. ويژگى عمده اين مرحله، استفاده از روش مقاومت بدون خشونت و راهاندازى
اعتصابات بود؛ اعتصابهايى كه ظهور ديگرى از ميل به وحدت عليه استبداد شاه و حركت
رو به مركز را نشان مىداد. بهتدريج اعتصابها در مدتى كوتاه در سراسر كشور گسترش
يافت و قاطعيت پيگير امام (قدس سره) نيز آن را تقويت كرد.[2]
چهار. مرحله سرنوشتساز و كنشهاى جمعى (آذر تا بهمن 57)
فرارسيدن ماه محرم، فرصت خوبى براى گسترش موج حركات انقلابى و تعيين
تكليف نهايى رژيم بود. ازاينروى، امام خمينى (قدس سره) در آستانه اين ماه در پيام
تاريخى اول آذر 1357، حلول ماه محرم را سرآغاز پيروزى بر جنود ابليس و محو كلمه
باطل شمرد و عموم ملت را براى ادامه و گسترش مخالفت با شاه و به زير كشيدن او، به
قيامى يكپارچه دعوت نمود. ايشان در پيام خود بهصراحت اعلام داشت: همه و همه،
همصدا و پشت هم به سوى هدف مقدس اسلام، يعنى برچيده شدن سلسله ستمگر پهلوى و
انهدام نظام شاهنشاهى و برقرارى جمهورى اسلامى- مبتنى بر احكام مترقى اسلام- به
پيش مىرويم كه پيروزى از آنِ ملت بهپاخاسته است.[3]
در شب اول ماه محرم، مردم سراسر كشور تظاهرات كردند. در تهران راهپيمايى كمنظيرى-
كه موجب كشتار مردمى شد- دستگاه حاكميت را به وحشت افكند. امام خمينى (قدس سره) در
واكنش به اين حادثه، بىدرنگ در همان روز اول محرم پيامى صادر كرد و اين جنايت را
به
[1]. عميد زنجانى، انقلاب اسلامى ايران و ريشههاى
آن، ص 287.