responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : خلوت شيطانى: خود ارضايى و راه درمان آن المؤلف : سهراب پور، على    الجزء : 1  صفحة : 33

والدين دلسوز، بايد اين توصيه را جدى بگيرند و گرنه خداى ناكرده بايد بعداً شاهد انحرافات فرزندان خود باشند.

ب: آموزش اجازه گرفتن‌

يكى ديگر از مسائل مورد توصيه اسلام به پدر و مادرها اين است كه والدين بايد به فرزندان خود بياموزند كه در سه وقت- كه وقت خلوت و تنهايى آنهاست- بدون اجازه وارد اتاقِ خلوت آنها نشوند.

قرآن كريم مى فرمايد:

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد؛ بردگان شما، و همچنين كودكانتان كه به حد بلوغ نرسيده اند، در سه وقت بايد از شما اجازه بگيرند؛ پيش از نماز صبح، و نيمروز (ظهر) هنگامى كه لباس هاى (معمولى) خود را بيرون مى آوريد، و بعد از نماز عشاء. اين سه وقت خصوصى براى شماست، اما بعد از اين سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نيست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد يكديگر بگرديد (و با صفا و صميميت به يكديگر خدمت نماييد) اين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مى كند، و خداوند دانا و حكيم است‌[1]».

نكته قابل توجه آن است كه اين آيه در مورد فرزندانى كه به حد تمييز (فهم) رسيده اند ولى هنوز بالغ نشده اند مى باشند[2] اما وظيفه فرزندانى كه به حد بلوغ رسيده اند براساس آيات قبل و بعد اين آيه شريفه آن است كه در همه اوقات اجازه بگيرند، نه فقط اين سه وقت (توجه كنيد).[3]

ز: پوشش و آرايش نامناسب‌

يكى ديگر از عوامل و زمينه هايى كه مربوط به والدين مى شود، مسئله عدم پوشش مناسب آنها در منزل است‌[4]. پدر و مخصوصاً مادرها، بايد به پوشش خود در مقابل فرزندانشان بسيار دقت كنند، لباسى كه مى پوشند نبايد به گونه اى باشد كه بسيار تنگ و يا نمايانگر جاهاى تحريك آميز بدنشان باشد.

لذا توصيه به پدر و مادرها و همچنين به خواهر و برادرها اين است كه هيچگاه با بدن نيمه عريان جلو همديگر ظاهر نشوند و سعى كنند مواضع تحريك كننده بدن خود را از همديگر بپوشاند و همچنين تاكيد مى كنيم كه محرم بودن به معناى اين نيست كه مى توانند هرگونه خواستند در منزل پوشش داشته باشند و از لحاظ شرعى اگر نوع پوشش آنها باعث مفسده باشد مرتكب حرام شده اند.[5]


[1] - سوره ى نور، آيه ى 58.

[2] - همان

[3] - آيت الله ناصر مكارم شيرازى و جمعى از نويسندگان؛ تفسير نمونه، ج 14، ص 541.

[4] - جييم گينوت، پيوندهاى كودك و خانواده، ترجمه حسن تقى زاده ميلانى، ص 177، چاپ اوّل، نشر انديشه، تهران 1356.

[5] - بعضى از فقهاء، براى پوشش محارم نيز حدّ و حدودى معيّن فرموده اند كه هر شخص بايد به رساله توضيح المسائل مرجع تقليد خود رجوع كند.

اسم الکتاب : خلوت شيطانى: خود ارضايى و راه درمان آن المؤلف : سهراب پور، على    الجزء : 1  صفحة : 33
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست