هر كس راهى، غير از همسر و كنيزش (جهت بهره گيرى جنسى) طلب كند، از
تجاوزكاران است».
اين آيه بدون شك بر اين مسئله دلالت مى كند كه اگر شخصى بخواهد راهى
غير از همسر و كنيز[1] خود براى
دفع شهوت خويش برگزيند از گنهكاران و متجاوزين به حكم الهى و انسانى است. و واضح
است كه خودارضايى هم، راهى غير از همسر و كنيز است.
وقتى از امام صادق (عليه السلام) در مورد حرمت خودارضايى سؤال شد
ايشان نيز به همين آيه استناد نمودند و فرمودند: خود ارضايى از مصاديق (وراءَ ذلكَ) مى باشد.[2]
لعنت خداوند و فرشتگان و مردم همگى ... بر كسى كه با خود ازدواج مى
كند (خودارضايى مى كند)»
«لعنت» در لغت به معناى «دعاى بد براى كسى كردن» و يا به تعبير بهتر
«نفرين كردن كسى»[4] آمده است و
همچنين به معناى «دور كردن»[5] و نيز «دور
كردن از خير و رحمت»[6] نيزآمده
است.
[1] - منظور از كنيز« زنان برده» مى باشد، مشروط به
شرائط متعدّدى كه در كتب فقهى آمده و چنان نيست كه هر كنيزى به صاحب آن حلال
باشد.( آيت الله ناصر مكارم شيرازى با همكارى جمعى از نويسندگان، تفسير نمونه، ج
14، ص 199، چاپ اول، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، 1374).
[2] - آيت الله محمد محمدى رى شهرى؛ ميزان الحكمه، ج
12، باب الاستمناء، ح 19050، چاپ چهارم، انتشارات دارالحديث، 1383.
[3] - آيت الله محمد محمدى رى شهرى؛ ميزان الحكمه، ج
12، باب الاستمناء، ح 19048.