اسم الکتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري المؤلف : قدردان قراملكى، محمد حسن الجزء : 1 صفحة : 134
خارج بكنند، با آنها بجنگيد تا اينكه فتنه
از ميان برود. اين هم خودش يك قيد است[1].
از قيود پنجگانه مزبور، چنين برمىآيد كه اسلام مروّج جهاد ابتدايى
نيست، بلكه قرآن كريم آن را با پنج قيد و حصر، به مواضع خاصى محدود كرده است.
2. عرضىانگارى جهاد و خشونت
از مطالب گذشته، روشن شد كه آيين مقدس اسلام اصالت را به محبت و تعقل
و مدارا داده و اصلا صاحب شريعت اسلام خداوندى است كه رحمتش عالمگير است: و رحمتى وسعت كلّ شىء[2].
حضرت على عليه السّلام در توصيف خداوند مىفرمايد: يا من سبقت رحمته غضبه[3].
پيامبر اين آيين نيز كسى است كه حامل صلح و رحمت براى تمامى جهانيان
است «و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين»[4].
مرحوم استاد دراينباره مىنويسند:
اين واقعيتى است كه در نظام هستى، اصالت از آن رحمت و سعادت و
رستگارى است و كفرها و فسقها و شرور عارضى و غيراصيل مىباشد و همواره آنچه
عارضى است، به سبب جاذبه رحمت، تا حدى ممكن است برطرف گردد[5].
خطمشى مزبور- يعنى: نگاه اصيل به تعقّل و مدارا و نگاه عارضى به
خشونت- در تمامى عرصهها، اعم از عرصههاى اجتماعى و فرهنگى، جارى و سارى است.
استاد براى عرصه فرهنگ و دين، به سخن توهينآميز شخصى- ظاهرا يهودى- اشاره مىكنند
كه حضرت على عليه السّلام را- كه فرموده بودند: سلونى