اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 69
آمده: «بنده غير خود مباش، همانا خداوند تو
را آزاد آفريده».[1] نكته دوم:
در جعل ولايت فقيه به خوبى روشن است كه ولايت مربوط به شخص نيست، بلكه ولايت مربوط
به فقه و قانون است و در حقيقت تعليق حكم بر وصف، مشعر به عليّت مبدء اشتقاق است،
و دليل اين مسئله آن است كه هرگز شخص فقيه خود مصونيت ندارد و بايد برحسب حكم فقهى
به وظايف الهى عمل كند كه در صورت تخلف، خودبهخود منعزل است و فقط نقش شخص فقيه
در استحصال احكام الهى است و سليقه شخصى او ابدا در احكام دخالتى ندارد؛ به عبارت
روشنتر، فقه بر خود شخص ولى فقيه نيز حاكم است.
نكته سوم: خداى متعال در جعل احكام هيچچيز را جز مصلحت بشريت در
نظام قانونى خود ملحوظ نفرموده است؛ زيرا ذات اقدس ربوبى غنى عن العالمين است.
صلاح و فساد انسانها و اطاعت يا طغيان آنان هيچ نسبتى به ذات اقدس
او ندارد، بلكه در جعل احكام فقط مصالح انسانها ملاحظه شده و تمام حقوق آنان در
جميع ابعاد وجوديشان در دنيا و آخرت رعايت گرديده كه اگر انسان را به حال خود
واگذار مىفرمود، هرگز قادر به دستيابى به آن مصالح نبود.
علم محيط خالق متعال بر جمله آنها وقوف داشته و حكمت و لطف خداوندى،
آن احكام را جعل كرده و ايجاب فرموده است در صورت عدم اصابت فتواى مجتهد به واقع
در لوح محفوظ، خداى متعال مصلحت تفويت شده را جبران خواهد كرد و انقياد بندگان
اجرا فراوان دارد.
نكته چهارم: اگر نسل انسان كه پيوسته محكوم حب ذات است، به مصالح و
مفاسد واقعى وقوف داشت و به خيروشر خود به طور دقيق مطلع بود، هرگز غير از احكام
الهى را انتخاب نمىكرد و هرگونه تخلف از آنان را بر خود حرام مىكرد؛ زيرا
مىدانست خداى متعال محتاج بندگان نيست و هرچه هست فقط مصلحت آنان است.
نكته پنجم: در صورت تحليل دقيق اين گونه دستورات درمىيابيم كه همان
حكومت
[1] - فيض الاسلام، ترجمعه و شرح نهج البلاغه، ص 929:«
لا تكن عبدا لغيرك و قد جعلك اللّه حر».
اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 69