اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 64
است كه تدارك چنين ذخيره عظيم مالى و جذب و
هزينه آن تشكيل دولتى عظيم را طلب مىكند. آيا ممكن است شارع اين حكم را تشريع كند
و پيشبينى دقيق جذب و هزينه آن را نكرده باشد؟! نه هرگز ممكن نيست، بلكه هزينه
مناسب اين درآمد عظيم مالى را پيشبينى كرده است.[1]
هم چنانكه مسائل حقوقى و قضايى اسلام نيز با نبودن قدرت، يك ذهنيت پوچ بيش نيست.
همچنين براى اجراى حدود يا اخذ ديه و يا سپردن ظالمان و گردنكشان
به عدالت قانون و يا اجراى قصاص و يا اجراى تعزيرات چگونه مىتوان بدون نظام دولتى
حتى پياده شدن آن را تصور كرد؟
آيا اعدام قاتل به عمد و مفسد فى الارض و مهاجمان و ياغيان
امكانپذير است؟ آيا مىتوان تصور كرد كه شارع فقط به بحثهاى علمى و نوشتن آنها
اكتفا كرده ولى تمهيدى براى پياده شدن آنها نداشته بلكه به تعطيل جميع اين احكام
كه قسمت اعظم دستورات الهى را تشكيل داده نينديشيده باشد و بر مردن نيز هيچ تكليفى
براى جلوگيرى از تعطيل شدن همه آنها ننهاده است؟!
آيا با آن كه شارع در مسائل نظامى همچون جهاد و دفاع، امر به تجمع
قدرت و سلاح كرده و قوانين جنگى جعل فرموده، مىتواند بدون وجود دولتى قدرتمند در
مقابل فشار زياد دشمن و ورود تلفات سنگين در مواقع حساس، مانند نزديك بودن فتح و
پيروزى مقاومت كرده و نيروهاى خود را هدايت كند؟
آيا اجراى مقررات و قوانين جنگى مانند محاكمه فراريان از جنگ
امكانپذير است؟
مديريت تجمع مردم، كنترل آنان و رعايت اعتدال پس از پيروزى جنگ و
رعايت بسيارى از احكام عاطفى در نظام بىباكانه ميدان رزم، همچنين انجام امر به
معروف و نهى از منكر كه مرحله شديد آن قتل است به حكومت نياز دارد.
احكام عبادى، مانند خطبههاى نماز جمعه[2]
و نماز عيدين و الزام خطيب به بيان
[1] - البته ما اكنون درصدد تبيين نظام مالى و اقتصادى
اسلام نيستيم؛ زيرا اين بحث محتاج به ارقام و آمار است.
فعلا درصدد همين اصل هستيم كه
ذخيره عظيم مالى در يك نظام حكيمانه حتما هزينه متناسب دارد كه فقط تأمين فقرا
نيست.