اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 212
در تدبير منزل، نيازمندهايى كه در يك
خانواده بزرگ يا كوچك پيش مىآيد، فرد يا افرادى كه با ضرورتهاى پيشين، آن
خانواده را تشكيل دادهاند، قهرا متكفل رفع اين نيازمندىهاى روزانه و ماهانه و
سالانه خود مىباشند و نهتنها هيچ نيازى به مداخله و دستور العملى از سوى فردى كه
عضويت در هويت خانواده را ندارند، نيستند بلكه هرگونه مداخلهاى از سوى هر مقامى
كه باشد، فقيه يا غير او، مداخله ناموزون و ناآگاهانه خواهد بود.[1]
ايشان يك مسئله را فراموش كرده است و آن اينكه مديريت را به معناى دخالت دانسته
است. اگر گفته شد كه فلان كشور، داراى نظام قانونمندى است كه قوانين حقوقى و
جزايى دارد و فرد متكفّل هماهنگى قواى مجريه و مقنّنه و قضاييه آن كشور است، آيا
معناى آن دخالت در زندگى شخصى مردم و يا ضرورتهاى خانوادگى مردم است؟
هرگز لازم نيست آن فرد فوق- كه هماهنگ كننده است- در رشتهها و علوم
مختلف، داراى تخصصّ باشد؛ يعنى بدان معنا نيست كه بايد اقتصاددان و هم حقوقدان و
هم پزشك و هم فيزيكدان و هم شيمىدان باشد، بلكه بايد مديريّت نظام قانونى آن
كشور، هماهنگ كننده بوده و هر كارى را به دست كاردان بدهد و جملگى ارگانهاى خاص
كشور را برحسب سياست ويژه آن مرزوبوم و نسبت به آداب و رسوم و شرايط خاص ملى آنان
هماهنگ و هدايت كنند.
شخص ولىّ فقيه نيز ارائه كننده نظامنامه زندگى مردمى است كه متضمّن
فرهنگ خاص جهت و كاربرد تمامى روشهاى جامعه است كه متّخذ از كتاب آسمانى و
سنّتهاى الهى است، و مردم طالب هستند كه، زندگىشان در همه ابعادش برحسب آن هدايت
شود- و كسى هيچ دخالتى در امور شخصى و زندگىهاى شخصى آنان ندارد، بلكه اين خود
مردم هستند كه با هدايت الهى خود را با فرهنگ جامعه خود تطبيق داده و نظام زندگى
خود را بر قوانين الهى منطبق مىكنند.
اين دأب هر ملّتى است كه زندگى خود را با آداب و سنّتهاى خودشان
منطبق مىسازند، با اينكه بسيارى از سليقههاى شخصى هم در بين مردم جارى است كه