اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 124
شهيد ثانى (ره) مىفرمايد:
طفل اگر پدر و جدّ و وصى نداشته باشد، حاكم ولى او است و منظور از
حاكم در تمامى ابواب فقه، فقيه جامع شرايط فتوا مىباشد و اين نظر اتفاقى علماست.[1] سيد مجاهد (ره) فرموده:
در كتابهاى مسالك، جامع المقاصد، كفاية و رياض تصريح شده به اينكه
در فقه هرجا حاكم به طور مطلق ذكر شده، منظور فقيه جامع شرايط فتوا مىباشد. در
كتاب مسالك نسبت به اين مسئله ادعاى اجماع شده و در كتاب رياض نيز ادعا شده كه در
اين مسئله اختلافى نيست.[2] محقق قمى
(ره) فرموده:
در اغلب اين مسائل منظور از حاكم كسى است كه كار در دست او است. در
حال ظهور و تسلط امام خود امام معصوم مراد است و در غير اين صورت فقيه عادل و يا
جائرى كه به اذن فقيه كارى را انجام دهد، مثل مسئله خراج.[3]
اينك نمونهاى از سخنان اعاظم و اركان فقاهت از قديمترين ايام تاكنون در معرض
افكار و انظار دانشمندان و محققان قرار گرفته و خود قضاوت خواهند كرد كه از
ديرباز، اصل مسئله ولايت مورد توجه فقها بوده و در آن هيچگونه ترديدى نيست و اگر
شبههاى در خلال مسئله به چشم مىآيد مربوط به سعه اختيارات فقيه است كه آيا ولايت
مطلق و غير محدود است يا به حسب نظر بعضى از آنان مسئله فرق مىكند و حدومرزى
دارد؟
به همين مناسبت كلمات و اقوال علما را در دو بخش نقل مىكنيم؛ يك بخش
شامل اقوال علما در مورد ولايت فقيه و بخش ديگر متشكل از كلماتى است كه بر ولايت
مطلقه دلالت مىكند.
[1] - مسالك، كتاب وصيت:« في مالم يكن للطفل أب أو جدّ
أو وصى- إلى أن قال- المراد بالحاكم حيث يطلق في أبواب الفقه، الفقيه الجامع
لشرائط الفتوى، إجماعا».
[2] - مناهل، مسئله ولايت بر صغار:« التاسع: صرّح
المسالك و جامع المقاصد و الكفاية و الرياض، بأنّ المراد بالحاكم، حيث يطلق في
أبواب الفقه، الفقيه الجامع الشرائط الفتوى. و صرّح فى الأوّل بدعوى الإجماع عليه،
و في الأخير بنفى الخلاف فيه».
[3] - غنائم الايام، كتاب الجزيه:« فان المراد بالامام
فى اغلب هذه المسائل من بيده الامر، أما في حال الظهور و التسلط، فهو الامام
الحقيقى و اما مع عدمه فهو الفقيه العادل- و اما الجائر القائم مقام الامام العادل
باذنهم كما فى الخراج».
اسم الکتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني المؤلف : ممدوحى، حسن الجزء : 1 صفحة : 124