اسم الکتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ المؤلف : شاكريان، حميدرضا الجزء : 1 صفحة : 44
راه، بر نمىآيد و بالاخره علومى كه از
طبيعت بحث مىكند اصلًا از مسائل ماوراء الطبيعه و مطالب معنوى و روحى بيگانه بوده
و توانايى بررسى مقاصدى كه انسان با نهاد و فطرت خدادادى خود، خواستار كشف آنها
است، ندارد. خلاصه مسألهاى كه مربوط به ماوراء الطبيعه است؛ اگر از فنون طبيعى
سؤال شود؛ جوابش سكوت است، نه مبادرت به نفى و انكار؛ زيرا فنى كه موضوع بحث آن
ماده است، نسبت به امور غير مادى ساكت است و فنى كه در موضوعى بحث نمىكند، حق
هيچگونه اظهار نظر مثبت و منفى را در آن ندارد».[1]
از طرف ديگر، كاستىهاى دنياى مدرن خيلى جدى شده و بسيارى از
انديشمندان را نگران ساخته است.[2]
«ژوزوئه دوكاسترو» در اين باره مىگويد: «در حالى كه جهان در علم و
صنعت پيشرفت كرده است، سياست جهان دوران توحش را مىگذارند»[3].
همو در كتاب خود به نام انسان گرسنه
آمارهاى وحشتناكى از گرسنگى در جهان مدرن ارايه مىدهد.
ويل دورانت نيز بر آن است كه «ما اكنون از لحاظ ماشين توانگر و از
نظر غايات و مقاصد فقير هستيم»[4] و «بشر
امروز بيشتر بر ماده تسلط يافته است تا بر نفس خود»[5].
[1] - سيد محمدحسين طباطبايى، فرازهايى از اسلام، تنظيم
سيد مهدى آيت اللهى، ص 8، قم: جهانآرا