اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 331
مىرويد بهترين روييدنى».[1]
بدين ترتيب درك دانش و علمى كه امام عليه السّلام به روى مردم مىگشايد، قابل سنجش
با هيچ پيشرفتى نيست و مردم نيز استقبال بيشترى به فراگيرى دانش نشان خواهند داد.
الف. آشكار شدن شعبههاى علم: «علم و دانش 27 حرف (شعبه) است. تمام
آنچه پيامبران الهى آوردهاند، دو حرف (شعبه) بيشتر نبود و مردم تاكنون جز دو حرف
را نشناختهاند. اما هنگامىكه قائم ما قيام كند، 25 حرف ديگر را آشكار مىسازد و
در ميان مردم منتشر مىكند و دو حرف ديگر را به آن ضميمه مىكند تا 27 حرف كامل و
منتشر شود».[2]
اين حديث به روشنى پيشرفت و جهش فوق العاده علمى عصر ظهور را روشن
مىسازد كه تحوّلى به ميزان بيش از دوازده برابر نسبت به تمام علوم و دانشهاى
موجود بشرى حاصل مىشود و درهاى همه رشتهها و شاخههاى علوم مفيد و سازنده (طبّى،
صنعتى و ...) به روى انسانها گشوده مىشود و راهى كه بشر طىّ هزاران سال پيموده،
به ميزان بيش از دوازده برابر آن، در اندك زمانى پيموده مىشود.
«خداى عزّ و جلّ به وسيله او (قائم) زمين را پس از تاريكى آن، از نور
آكنده مىسازد و پس از ستم آن، از داد پر مىنمايد و آن را پس از جهل و نادانى، از
دانش مالامال مىكند».[3]
ب. آموزش همگانى علم و حكمت: «در زمان [مهدى (عج)] حكمت و دانش به
[1].« انّ العلم بكتاب اللّه عز و جل و سنّة نبيّه
ينبت في قلب مهدينا كما ينبت الزرع على أحسن نباته»: محمّد بن على شيخ صدوق، كمال
الدين، ج 2، ص 653، ح 18؛ محمّد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج 52، ص 317 و 318، ح
16.
[2].« العلم سبعة و عشرون حرفا فجميع ما جائت به
الرسل حرفان، فلم يعرف النّاس حتّى اليوم غير الحرفين. فاذا قام قائمنا اخرج
الخمسة و العشرين حرفا فبثّها في الناس و ضمّ اليها الحرفين، حتّى يبثّها سبعة و
عشرين حرفا»: على بن عبد الكريم نيلى، منتخب الأنوار، ص 201؛ قطب الدين راوندى،
الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 841؛ محمّد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج 52، ص 336، ح
73.( با تفاوت در الفاظ).
[3].« يملأ اللّه عزّ و جلّ به الارض نورا بعد
ظلمتها و عدلا بعد جورها و علما بعد جهلها»: محمّد بن على شيخ صدوق، كمال الدين، ج
1، ص 260، ح 5؛ فضل بن حسن طبرسى، اعلام الورى، ص 399.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 331