اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 306
نيازهاى مختلف جوامع را دارد و در صورت ضرورت، مىتوان با محور
قرار دادن قرآن، مقررات و قوانين جديدى وضع نمود. پس يكى از پايههاى تشكيل جامعه
آرمانى مهدوى، محور قرار دادن «قانون اسلام» است. در اين رابطه توجّه به چند نكته
ضرورى است:
يكم. قانون جامع و كامل، مىتواند مرجع نهايى حلّ اختلافات، تنازعات،
ستمها و نابرابرىها باشد و طى آن رژيم حقوقى عادلانهاى براى بهنجار ساختن
خواستهها، به قاعده درآوردن كنشهاى متقابل اعضاى جامعه و بسامان كردن مناسبات
اجتماعى ايجاد شود.
دوّم. تهيه و تنظيم چنين قانونى از توان انسانهاى عادى بيرون است؛
زيرا گرايشها و بينشهاى متضاد و منفعتجوى آنان، خود باعث تنازعات و خواستههاى
مختلف است (بنابراين نمىتوان انتظار تشكيل مجالس قانونگذارى به شكل حاضر را
داشت).
سوّم. تنها دستورالعمل راهگشا و پايانبخش اختلافات جوامع انسانى،
قانون الهى است. در حال حاضر اسلام و كتاب آسمانى آن (قرآن)، تنها منبع نورى است
كه در پرتو آن مىتوان ظلمات متراكم بشرى را زدود و اختلافات و ستيزهجويىها را
كمرنگ كرد.[1]
چهارم. بديهى است كه قانونگذار تنها زمانى مىتواند به تمامى اهداف پيشبينى
شده در قانون دست يابد و قانون هنگامى در جامعه به صورت كامل اجرا خواهد شد كه
مجرى آن، آگاهترين و باورمندترين افراد به مفاد قانون و اهداف آن و تواناترين
آنان بر اجراى آن باشد.
پنجم. با اجراى دقيق و صحيح و همهجانبه كاملترين قانون آسمانى
(اسلام و كتاب قرآن)، حق و عدل در بستر حيات اجتماعى بشر، دامنگستر خواهد شد. اما
متأسفانه اين منشور جاويد تاكنون مجال اجراى كامل نيافته است و اين تنها با
استقرار حكومت جهانى اسلام و غلبه نهايى اسلام بر ساير اديان و اجراى قانون اسلام
در سراسر