اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 277
استاندار، مأمور خراج، قاضى، كاتب، محتسب، جنديه و ...- اطلاق
مىشد. عامل و كارگزار- برعكس والى- در حوزه قدرت خود از استقلال در تصميمگيرى
برخوردار است و مأمور اجرايى و نماينده دولت به شمار مىرود.
از آغاز پديد آمدن منصب كارگزارى، عامل بهطور معمول از بين اصحاب
باسابقه و داراى توانايى علمى و اجرايى برگزيده مىشد و عمده وظيفه او در حوزه
مسؤوليتش، تبليغ دين، اقامه جمعه و جماعت، اجراى منويات امام، فصل خصومتها،
فرماندهى سپاه، جمعآورى انفال و خراج و ساير اموال در بيت المال مسلمانان بود. پس
از فتوحات- به خصوص در عصر امام على عليه السّلام- شهرها و استانها و حتّى
كشورهاى بسيارى، در قلمرو حكومت اسلامى قرار داشت و اداره شهرهاى تازه مسلمان، به
تدبير و برنامهريزى نياز داشت و همين امر سبب شد كه براى نخستينبار در نظام
ادارى دولت اسلامى، سامانى نو پديدار شود.[1]
پس ديوانهاى گوناگون پديد آمد و حوزه مسؤوليتها مشخص شد و نظارت بر نظام اجرايى
شكل گرفت. عوامل حكومت متعدد شدند و قدرت متمركز، بين آنان توزيع گرديد. معيار
امام على عليه السّلام در اعطاى مسؤوليتها، اين بود: «ولايت و كارگزاران حكومت
اسلامى، جز به افراد متدين و امين واگذار نمىشود».[2]
با بررسى و مطالعه روايات مربوط به حضرت مهدى (عج)، وجود اين نهاد
غير مستقل در تمامى ولايات و كشورهاى مختلف جهان حتمى به نظر مىرسد. البته ممكن
است اين كارگزاران بهطور مستقيم زير نظر امام به فعاليت بپردازند و يا تحت اشراف
واليان و حكومتهاى شهرها به ايفاى وظيفه مالى، اقتصادى، قضايى، نظامى، امنيتى و
... بپردازند.
از اين كارگزاران، تحت عناوين مختلف نام برده شده است كه در ذيل به
آنها اشاره مىشود. البته احتمال دارد برخى از گروههاى زير، جزء همان 313 تن
(حاكمان و واليان جهان) باشند. از اين گروهها با نامهاى نجبا، رفقا، نقبا،
عصائب، اوتاد، رجال الهى،
[1]. ر. ك: محمّد بن على بن طقطقى، تاريخ فخرى،(
تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1360)، ص 115.
[2].« لا يخص بالولايات إلّا اهل الدّيانات و
الأمانات»: محسن مهاجرنيا، ساختار حكومت امام على عليه السّلام، دانشنامه امام على
عليه السّلام، ج 6، ص 146 و 149.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 277