از آنجا كه در قرآن مجيد آمده است:
«وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»[1] و هر آنچه براى پرورش و تربيت انسان لازم باشد بيان مىكند؛ به
بررسى كوتاه پيرامون زيارت در آن مىپردازيم و به اشاراتى از آن بسنده مىكنيم.
«وَ لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَدًا وَ لا تَقُمْ
عَلى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ
فاسِقُونَ»[2]؛ «هرگز بر هيچ مردهاى از آنان، نماز نخوان و بركنار قبرش (براى دعا
و طلب آمرزش) نايست، چرا كه آنان به خدا و رسولش كافر شدند و در حال فسق از دنيا
رفتهاند».
اين آيه دلالت بر مشروعيت زيارت مىكند. سنّت پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله آن بود كه بر جنازه مردگان نماز مىخواند و بر سر مزارشان مىايستاد و
برايشان دعا و طلب مغفرت مىكرد.
لذا در اين آيه نسبت به اين عمل در خصوص كفار و منافقين نهى شده است.