اسم الکتاب : اوضاع سياسى اجتماعى و فرهنگى شيعه در غيبت صغرى المؤلف : حسين زاده شانه چى، حسن الجزء : 1 صفحة : 328
كه ردّيهاى بر كتاب ابو القاسم بلخى متكلم
خراسانى بود.[1] از همين
دست كتاب الضياء نوشته سعد بن عبد الله اشعرى، محدث قمى است كه در ردّ عقايد
محمديه و جعفريه، دو فرقهاى كه پس از رحلت امام يازدهم ظهور كردند، به نگارش
درآمده بود.[2] دو كتاب
ديگر به نامهاى الانصاف و المسأله المفردة فى الامامه نيز توسط ابن قبه رازى نوشته
شد. از متكلمان همعصر او محمد بن بشر سوسنگردى نيز دو كتاب به نامهاى المقنع فى
الامامه و المنقذ فى الامامه به رشته تحرير درآورد.[3]
قاسم بن ابراهيم حسنى رسّى (م 297 ه)، از متكلمان زيدى نيز كتابى به نام تثبيت
الامامه نوشته بود.[4]
اديان و مذاهب
بخش ديگرى از تأليفات كلامى دانشمندان شيعه، به بحث درباره عقايد
اديان، مذاهب، اصحاب آراء و نحلههاى دينى اختصاص داشت. متكلمان شيعه در كنار
محدثان، در راستاى تبيين اعتقادات صحيح، به نفى و ردّ آراى باطل و عقايد منحرف
مىپرداختند. كتابهايى كه در عصر غيبت صغرى در اين راستا نوشته شدند، باتوجه به
موقعيت حساس و خطير پيشآمده و ظهور مذاهب و فرق متعدد بهخصوص فرقههاى جديد
شيعه، بسيار چشمگير هستند. محمد بن يعقوب كلينى، كتابى در ردّ عقايد قرمطيان نوشته
بود[5] و محمد بن
حسن صفّار نيز كتابى در ردّ غاليان به نگارش درآورده بود.[6]
پيشتر هم از كتاب الضياء نوشته سعد بن عبد اللّه اشعرى در ابطال فرقههاى جعفريه و
محمديه ياد كرديم.[7]